Westmedia

Praha má nové přístroje na měření emisí z dopravy


Praha se dlouhodobě potýká s problémem vysoké koncentrace škodlivých emisí v ovzduší. Ve spolupráci s Centrem služeb pro silniční dopravu (CSPSD) a Policií ČR podniká pravidelné kontroly, jejichž součástí je i měření emisí z dopravy. Problém se snaží řešit i pomocí inovativních technologií. Ve spolupráci s Českými Radiokomunikacemi (CRA) a jejich partnery, jako je například ČVUT, vzniklo komplexní řešení pro detekci vozidel s nadměrnými emisemi pevných částic.

Přibližně 70 % škodlivin v ovzduší v Praze pochází z nadměrného využívání individuální automobilové dopravy. Při silničních kontrolách, které se uskutečnily v září 2023 v Praze, nevyhovělo při zkouškách měření emisí z 68 kontrolovaných aut 43 vozidel.

„Jsou to auta, jejichž technický stav je zkrátka podprůměrný a i když je jich menšina, tak je to prostě velký problém pro všechny. To znamená, že je nutné se zaměřit na identifikaci těchto konkrétních hříšníků v tom běžném provozu,“ vysvětluje náměstek primátora hlavního města Prahy Zdeněk Hřib (Piráti).

I proto Praha získala nové přístroje na měření emisí z dopravy, které by ovzduší ve městě mohly zlepšit. 

„Je to zařízení, které dokáže detekovat vozidla, která mají vysoké emise prachových částic, to znamená jsou to vozidla, která znečišťují ovzduší a tyto nástroje slouží k jejich rychlé detekci a k tomu, aby se dokázali ztotožnit jednotliví viníci, kteří potom škodí celé té společnosti v rámci dopravy,“ říká manažer útvaru inovací Českých radiokomunikací Jan Škabrada.

Největšími znečišťovateli jsou automobily s nefunkčním nebo chybějícím filtrem pevných částic, které emitují jemné prachové částice do prostředí a negativně ovlivňují lidské zdraví.

„Ta metoda je velice citlivá, to znamená, že umožňuje s velice slušnou vypovídací schopností detekovat vozidlo, u kterého je podezření, že má třeba špatný filtr pevných částic,“ popisuje Vojtěch Klír z Centra vozidel udržitelné mobility.

Přístroj umožní měřit spolehlivě a hlavně rychle emise přímo v terénu. Zařízení zatím není řádně certifikované a tak zatím poběží pouze v testovacím provozu. Vývoj zařízení trval zhruba dva roky a podílelo se na něm hlavní město Praha, České radiokomunikace, Centrum vozidel udržitelné mobility a další softwarové a vývojářské společnosti. 

Sdílet:

Více od Ondřej Švec