Středočeši potřebují jezdit do Prahy kvůli práci a Praha zase potřebuje Středočechy jako pracovní sílu. Jenomže pro ty, co ze středních Čech dojíždějí dennodenně do Prahy za prací, je samotná cesta kolikrát náročnější než práce. Středočeský kraj si je toho velmi dobře vědom a proto jedná o posílení tramvají a vlaků.
„Od prosince nám vyjedou nové RegioPantery, bude jich celkem 22, což nám posílí kapacitu vlakových souprav na koridorech. Současně s RegioPantery jsme už v poměrně pokročilé fázi přípravy tramvajové tratě Praha - Zdiby - Sedlec,“ vysvětluje radní Středočeského kraje Petr Borecký (STAN).
Zároveň jsou rozpracované studie tramvajových tratí, které by měly pomoci dopravovat lidi z oblasti Roztok, Velkých Přílep a Horoměřic směrem na Prahu 6.
„Praha 6 má poměrně vyhrocené vztahy s těmi obcemi v okolí, právě kvůli intenzitě dopravy. A v neposlední řadě jsou to věci, které se týkají posilování vlaků a řešení infrastruktury na jihozápadním okraji Prahy a také na jihovýchodě,“ říká Petr Borecký (STAN), radní Středočeského kraje.
Než se rozjedou nové stavby, jsou možnosti, jak posílit vlakové spoje pro Středočeský kraj velmi limitované, neboť další vlaky se na koridory zkrátka nevejdou.
„Tady musím říct, že se nám prostě ve Středočeském kraji vrací to, že v podstatě od roku 2011 se deset let na jakýkoli rozvoj v sektoru veřejné dopravy kašlalo a ten systém se vybydloval. A byť to pro lidi je obtížně pochopitelné, tak náprava těch věcí prostě nějakou dobu trvat bude,“ popisuje Petr Borecký (STAN), radní Středočeského kraje.
S myšlenkou posílení veřejné dopravy a větší motivaci k jízdě například vlakem souvisí i rozvoj parkovacích míst P+R.
„My v současné době máme připraveno deset projektů na parkoviště P+R, které budou mít kapacitu kolem 5 tisíc parkovacích míst. Na počátku září jsme začali stavět parkoviště P+R v Olbramovicích jako první. Příští rok by se měly rozběhnout Úvaly a pravděpodobně Hostivice a Mstětice,“ uzavírá radní Středočeského kraje Petr Borecký (STAN).
Sice vznikne zhruba 5 tisíc parkovacích míst, do Prahy ale denně dojíždí 300 tisíc aut. Jde tak o zanedbatelné pokrytí a kapku v moři. Jenomže vše je o penězích a například 200 tisíc parkovacích míst znamená náklad minimálně 120 miliard korun, což je mimo finanční možnosti kraje i Prahy.