Naželezniční spojení s centrem Prahy si lidé z Českého Brodurozhodně stěžovat nemohou. Problém nastává, když nebydlípřímo ve městě, ale v jeho okolí. Zvlášť v hodinách, kdy jeminimální provoz. Středočeský kraj se tedy rozhodl vyzkoušetjiný způsob dopravní obslužnosti, tzv. poptávkovou dopravu.
„Kdyžbych to měl představit běžnému člověku, tak si představte, žeje to něco jako veřejnoprávní Uber, kdy vy si v PID lítačcenebo telefonicky objednáte konkrétní mikrobus na konkrétní časa konkrétní spoj a vlastně to funguje v době, kdy máte tzv.sedla, čili nižší poptávku cestujících po přepravě, což jev dopoledních a odpoledních hodinách a v pozdních nočníchhodinách.“
Zajišťovatdopravu cestujících klasickými autobusy s pevným jízdním řádemje v těchto případech neefektivní.
„Zanormálních okolností vždycky vyjede autobus, který odjede tusvojí linku a kolikrát jede úplně prázdný, což nám lidévolají, tak v tomto případě by nevyjížděl třeba autobus, alevyjel by mikrobus. Ten mikrobus by vyjel na základě objednávky,jel by po té trase, co má klasickystandardníautobus se svým číslem."
Součástíprojektu poptávkové dopravy se v budoucnu stanou i zvláštnízastávky.
„Vbudoucnu chceme v rámci tohoto konceptu využívat tzv. virtuálnízastávky. To znamená, že na svůj autobus nebudete muset chodit nazastávky, jako jste zvyklí teď, ale zastaví vám poblíž vašehobydliště.“
Oto, aby se poptávky po spojích vždycky a co nejefektivnějinaplnily, se bude starat umělá inteligence.
„Mymáme prvky umělé inteligence v několika částech projektu. Prvníje samotné objednávání. Cestující si budou moci objednatspojení buď přes mobilní aplikaci, která jej přesměruje načetbota, který se doptá na zbývající informace a nebo budoumoci zavolat a tam bude nasazen virtuální asistent, který sezákazníků na všechno doptá. Poptávky, které nasbíráme odcestujících, následně předáme autonomním algoritmům a ty vreálném čase plánují jednotlivé trasy, snaží se poptávkyslučovat a zajistit co nejefektivnější provoz.“
Toale neznamená, že by kdokoliv musel čekat až se nashromáždívíce poptávek do určeného místa.
„Vyjedeto i kvůli jednomu člověku. Ale je přece jen rozdíl, kdyžvyjede mikrobus pro jednoho člověka, než když pro jednoho člověkajede autobus, který je klasický, plnohodnotný, dvanáctimetrový.“
Zkušebníprovoz poptávkové dopravy bude na Českobrodsku spuštěn nazačátku prázdnin a trvat by měl minimálně dva roky.