V brněnském Divadle na Orlí budou mít nadšenci humorné opery možnost shlédnout nový neobvyklý umělecký počin, kde se prolíná hudební svět slyšících a neslyšících. Studenti prvních až pátých ročníků JAMU v Brně si připravili dvě inscenace, které jsou tlumočeny do znakového jazyka. V té první se nám pod režijní taktovkou Marka Řiháka představí opera Ve studni, která se z originální předlohy maloměstského prostředí přesune někam, kde bychom to asi zrovna nečekali.
„Pan režisér Marek se rozhodl operu trochu aktualizovat, protože ten Sabinův námět o komickém pádu do studny už není úplně pro dnešního diváka atraktivní. A operu přesunul, jak vidíte, do domova pro seniory. Celý ten milostný trojúhelník zapletl mezi takového čiperného důchodce Janka a Lidunku, která je zdravotní sestřička, a pana doktora Vojtěcha.“, řekla Eliška Mervartová, asistentka režie a dramaturgyně celého večera.
Druhá část večera, patří opeře Polapená nevěra. I ta se svým zpracováním liší od původní staročeské frašky.
„Jak název napovídá, tak opravdu se jedná o milostný trojúhelník. Starý manžel, mladá žena, mladý milenec a přistihnutí milenců při radovánkách a potrestání, zmlácení milence. Rozšířil jsem to o účinkování tlumočníků do českého znakového jazyka. Pro mě ten jazyk je melodický, má rytmus, má obrovskou sdělnost a stejně jako hudba, kterou slyšíme, předává spoustu emocí,
O tlumočení do znakového jazyka se během obou představení postarali studenti magisterského studia oboru Divadlo a výchova pro neslyšící pod supervizí Veroniky Slámové a Radky Kulichové.
„ Už 10 let se tomu věnujeme a nás to baví. Je to nějaká tvůrčí, umělecká činnost, kde se snažíme všechno z té písně, jak text, melodii, hudbu, rytmus, se snažíme všechno nasát do těla a pak předat neslyšícím divákům, aby měli stejné pocity z té hudby nebo podobné pocity, jak mají slyšící diváci,“ uvedla Radka Kulichová.
„Snažím se vlastně touto inscenací říct, že jedna velká herecká společnost zpěváků, herců, tlumočníků i neslyšících herců si je na tom jevišti rovnocenná jak partnerstvím, tak i tím, co sdělují publiku,“ svěřil se režisér Orenič.
Představení, která své publikum zasáhnou nejen svojí originalitou, budou v Divadle na Orlí k vidění do 21. března.