Píše se rok 1930. S jarním počasím je v malé obci Popůvky v těsném sousedství Brna slyšet pracovní ruch. Staví se tu třicet kilometrů dlouhá závodní trať. Už za půl roku se na ní začne psát historie Masarykova okruhu.
„První ročník už se zde jel už v roce 1930 a už tehdy sem přijel třeba tým Ferarri s jedním z nejlepších pilotů té doby Taziem Nuvolarim, takže už tehdy ten okruh měl obrovskou popularitu,“ povídá Aleš Sirný, historik, autor knih o Masarykově okruhu.
Trať vedoucí po úzkých silnicích příměstskými vesničkami i divokou přírodou si světoví jezdci okamžitě zamilovali. Svými parametry připomínala legendární německý okruh Nurburgring.
„Zatímco od startu dál byla městská zástavba, spousta úzkých členitých úseků, tak druhá polovina byla spíše přímá linka, kde byl důležitý výkon motoru,“ líčí Aleš Sirný.
Celoživotní láska k rychlým kolům zavedla Aleše Sirného k vydání celkem třech publikací. Jedna z nich je právě o zlaté éře před druhou světovou válkou, kdy se tu jela celkem sedmkrát dnešní formule 1 a další podniky.
„Je to příběh těch ročníků od roku 1930-37. Popis jednotlivých závodů. Začíná to samozřejmě tím vznikem okruhu, co tomu předcházelo,“ představuje Aleš Sirný.
Po druhé světové válce sem dorazil prestižní závod, který moravskou metropoli na dalších 70 let proslavil po celé planetě – Mistrovství světa silničních motocyklů. A okruh okamžitě obsadila světová esa jako Mike Hailwood, Jarno Saarinen, František Šťastný, Gustav Havel nebo Giacomo Agostini.
Okruh postupem let z bezpečnostních důvodů zkracovali a upravovali. Z původních třiceti kilometrů se smrsknul na necelých sedm. Nejslavnějším úsekem se stala Farinova zatáčka, pojmenovaná po Giuseppe Farinovi, který tu v roce 1949 ošklivě havaroval. Serpentiny v prudkém stoupání pod kohoutovickým sídlištěm daly zabrat nejednomu jezdci.
Trať nakonec přestala splňovat bezpečnostní předpisy a v roce 1986 se tu jelo naposledy. Místní ulice vedoucí z Kohoutovic nese název po dalším miláčkovi brněnských tribun Luisi Chironovi. Tichým svědkem neuvěřitelných událostí je pak staré depo v brněnských Bosonohách.
„Výborné je, že depo tady pořád stojí. A dokonce dostalo i takovou krásnou výzdobu, protože je důležité, abychom zachovávali ten odkaz těch našich předků,“ neskrývá nadšení Aleš Sirný.
Starou trať nahradil moderní autodrom v Podkomorských lesích. Dodnes se tu jezdí řada soutěží a do roku 2020 i tradiční MotoGP. Právě nový okruh se druhý červencový víkend promění v mekku motorsportu. Na dráze se představí sportovní vozy, formule, cestovní automobily, motocykly a sidecary.