Westmedia

Výstava 300 vlakových a tramvajových souprav v Králově Poli


Několik set kusů převážně železničních ale i tramvajových modelů z 30. až 90. let minulého století je k vidění v technickém muzeu. Až na několik výjimek je sbírka zesnulého železničního nadšence v měřítku 1:45. Unikátní soupravy si mohou zájemci prohlédnout až do 25. srpna.

Kouřící parní lokomotiva vítá návštěvníky výstavy s názvem Jízdenky, prosím! Na ploše ve druhém patře Technického muzea vystavují asi 300 vlakových a tramvajových souprav velikosti H0.

„Ty modely jsou unikátní tím, že dneska už většina firem ty modely nevyrábí. Jsou to modely jak z první republiky, to znamená do roku 1939, i potom většinou padesátá až devadesátá léta. Značky jako Ikaria, Igra a Merkur – jak ten starší, tak potom i ten novější. A nebo potom ty nové, moderní značky pro srovnání,“ vyjmenovává Zbyněk Rederer, vedoucí vzdělávacího oddělení Technického muzea v Brně.

Součástí jsou i zabavní a vzdělávací prvky. Dětem poslouží dřevěná kolejiště, prohlednou si soupravu z více jak sedmi set vagónů a některé menší modely tu zaujmou i samotnou jízdou.

Jedním z pravidelných návštěvníků muzea je Tomáš Benna. Přestože on sám obdivuje spíše staré automobily a výpočetní techniku, prohlídku areálu přízpůsobuje svému synovi.

„My jsme přišli hlavně kvůli vláčkům, protože malej má moc rád vláčky, takže my už jsme tady vlastně potřetí v této místnosti za jednu hodinu. No a já to tady mám rád,“ Tomáš Benna návštěvník výstavy Jízdenky, prosím!

Modely patřily Lubomíru Kyselovi. Železniční nadšenec, který s muzeem v minulosti spolupracoval, zemřel minulý rok. Instituce pak vlaky od rodiny narychlo odkoupila.

Protože jde o unikátní vozy, tak jeho přání bylo to co nejrychleji vystavit, to jsme mu splnili, během tří měsíců se udělala kompletní výstava, říká Zbyněk Rederer, vedoucí vzdělávacího oddělení Technického muzea v Brně.

Přehlídku vláčků lidé v Technickém muzeu uvidí do 25. srpna. Po jejím skončení budou pracovníci muzea hledat vyrazně větší prostor. Ten umožní vytvořit kolejiště a zprovovoznit tak většinu Kyselových souprav. 

Sdílet:

Více od Jakub Sabol