Rozkopané koleje, přestupy na náhradní autobusy a tramvaje končící u komínské vozovny. 29. června dělníci spustí dlouho připravovanou rekonstrukci tramvajové trati v městské části Bystrc.
„K vozovně Komín bude bude prodloužená linka 54, což bude ta hlavní páteř a zajištění náhradní dopravy z centra města až do Bystrce, Kamech a Žebětína. Celá tahle linie bude výrazně posílené lince 54, na které budou nasazeny i kloubové autobusy,“ upozorňuje Jan Seitl, provozní ředitel Dopravního podniku města Brna.
Kompletní rekonstrukce se v těchto místech rozjede přesně po třiceti letech. Zároveň s generálkou opraví most u zastávky Ondrouškova a u řeky Svratky zase vodárny zrekonstruují kus kanalizační sítě. Přesně prvního září by pod přehradou měly tramvaje svištět až 70 kilometrů v hodině.
„Tam budeme aplikovat prvky šíření hluku, takže ty občasné stížnosti, které byly buď z dolní části Bystrce a nebo z Kníniček, tak by měly ustát, protože ten hluk, který jde od kol tramvají především v tom oblouku mezi ZOO a přístavištěm, tak by se měl v tomto místě výrazně eliminovat. Jan Seitl, provozní ředitel Dopravního podniku města Brna.
Výluka se dotkne linek 1, 3 a 10. Trojka jako jediná bude mít úvraťovou konečnou u kamenolomu. Pro dopravní podnik jde o významnou rekonstrukci, kterou chystal několik let. Zároveň je v rámci městské hromadné dopravy jediná, která Brňany o prázdninách omezí.
„Součástí té rekonstrukce je kompletně výměna celého spodku toho traťového, to co je pod kolejištěm. Včetně kompletní rekonstrukce trolejového vedení, kdy se mění kadence těch stožárů trolejového vedení, tak to právě neumožnovalo ten jednokolejný provoz,“ vysvětluje Jan Seitl, provozní ředitel Dopravního podniku města Brna.
Dle slov Jana Seitla je dvouměsíční výluka rekordně krátkou dobou pro tak rozsáhlé stavební práce. Okolní doprava prý zůstane nedotčená. Léto je podle něj jedinou variantou, kdy je možné rekonstrukci spustit.
„Nejezdí školáci, nejezdí studenti. Opravdu ta poptávka se snižuje na některých úsecích i o dvacet procent, takže to je poměrně zásadní. Tam se nám to poměrně hezky potkává. Jede méně lidí z Bystrce do města a proti nim jedou lidé na přehradu a odpoledne naopak. A na to nám stačí ta řekněme prázdninová kapacita pro náhradní dopravu,“ je přesvědčený Jan Seitl, provozní ředitel Dopravního podniku města Brna.
Zakázka vyjde na 143 milionů. Většinu peněz pokryje dotace z evropských zdrojů.