Už jako malý kluk miloval létání, Gustav Vrbacký si s kamarády motorové letadlo poprvé vyzkoušel na letišti ve Slatině. Spolu s dalšími učni v Královopolské strojírně pak založil modelářský kroužek.
„Fabrika nám dávala 500 korun na měsíc na špejlky. To bylo pro nás pro kluky ohromný, protože naše mzda byla 40 korun týdně, dostávali jsme 160 korun měsíčně. No takže pro kluky, kteří... Ten chtěl cigarety a ten chtěl do kina, no to bylo hrozný, takže my jsme měli špejle, lepidla a tak dále,“ směje se Gustav Vrbacký aktivní pilot aeroklubu Brno-Medlánky.
Učeň strojního zámečnictví do Medlánek přišel poprvé v květnu roku 1950. V rámci leteckého výcviku se tady na dřevěných německých kluzácích během tří měsíců stal pilotem.
„Střílelo se to gumovým lanem, my jsme nepotřebovali ani dcl benzínu, nic, všechno bylo poháněné lidskou silou. Z toho kopečku naproti, tomu říkáme netopýrek, tak tam když mě vystřelili na to gumový lano, tak to už jsem letěl třeba v patnácti metrech, to bylo úžasný,“ vzpomíná Gustav Vrbacký, aktivní pilot aeroklubu Brno-Medlánky.
Za minulého režimu pracoval třeba jako kurýrní pilot vojenského vrtulníku. Po revoluci dělal testovacího pilota ultralehkých letadel, na jejíchž výrobě se sám podílel. V osmdesátch letech se výrazně zasloužil o výstavbu správní haly, která je dodnes dominantou brněnského letiště. I v pokročilém věku se svoji mašinkou pořád pravidelně létá.
„Pokud mám čas a odhadnu si počasí, tak letím. Lezeme do velkých výšek. Předloni se mi podařilo osmihodinový let udělat 763 kilometrů. Ve dvou to lítáme pod kyslíkem, mínus 26 jsme tam měli. 8 hodin sedíme v té zimě. Teď budu mít za chvilku 91. Já nevím, po kom jsem to zdědil. Jím když mám hlad a piju, když mám žízeň,“ usmívá se Gustav Vrbacký, aktivní pilot aeroklubu Brno-Medlánky
Životní elán neztrácí. Sám opravuje medlánecké hangáry, rád si dá pivo a především pečuje o svůj deset starý letoun Atlas. I díky své pozitivní energii platí za jednoho z nejoblíbenějších členů aeroklubu. Kulaté výročí jeho milovaného letiště ho velmi těší.
„Areál se hrozně rozrostl, protože tady to bylo všechno od Němců, tak jak se to postavilo v tom roce 43 a 44. Teď vidíte ty hangáry, to všechno stálo miliony. Toto je udělaná nové, tohle je také nové. My jsme stavěli v roce 85 až 87. To jsem já oběhal a my jako aeroklubáci jsme si svépomocí v akci Z postavili tu budovu, rozplývá se Gustav Vrbacký, aktivní pilot aeroklubu Brno-Medlánky.
A právě aeroklub dodnes v Medlánkách působí. Konají se tu výcviky, soutěže nebo třeba vyhlídkové lety. V areálu se vyrábí i opravují letadla a v sezóně to tu i po 100 letech žije prakticky každý den.
„Nahoře je řídící věž, pak je tady místnost rady, klubovna pro potřeby členů, dole jsou potom místnosti sportovní komise a naše velká chlouba archiv, kde máme data a fotografie od dvacátých let minulého století,“ popisuje Alena Fialová, archivářka aeroklubu Brno-Medlánky.
Oslavy stého výročí vyvrcholí 14. září, kdy lidé uvidí lelkolepou leteckou show přímo tady v Medlánkách. Pokud to počasí dovolí, Brno zažije letecký den po dlouhých šestnácti letech.