Již dvacátým čtvrtým rokem poskytuje TyfloCentrum Brno sociální služby pro nevidomé a slabozraké. Jeho sídlo na ulici Chaloupkova najdete díky fasádě s Braillovým nápisem snadno.
„Lidé s těžkým postižením zraku u nás najdou spoustu služeb. Od poradenství, přes asistenční služby, rehabilitaci, sociálně-terapeutickou dílnu… spoustu pomoci, kterou potřebují,“ uvedla Hana Bubeníčková, ředitelka TyfloCentra Brno.
Škála problémů, které do centra přicházejí klienti řešit, je opravdu široká. Mohou se zapojit například do kurzu vaření, kde se naučí nejen recepty, ale hlavně způsob, jak si uspořádat doma kuchyň či jak s různými surovinami pracovat. Dále mohou využít lekce cvičení, kde se jim dostane péče, kterou by v běžném komerčním sportovním centru těžko hledali.
„Důležitý je i to, že ti klienti, kteří k nám docházejí na to cvičení, tak se většinou snaží udržet nějakou fyzickou kondici anebo mají problém s pohybovým aparátem, a proto docházejí k nám,“ vysvětlil Lukáš Musil, vedoucí soc. rehabilitace, Tyflocentrum Brno.
Způsob práce s klienty, který funguje v TyfloCentru, je od klasické asistenční služby odlišný. Klient proto musí zvážit, co přesně pro zlepšení své životní situace potřebuje.
„Asistenční služba v podstatě je taková, že když klient potřebuje například pomoct v domácnosti, tak ta asistenční služba jde k němu domů a pomůže mu například s úklidem nebo s oblékáním apod. U nás jsou ty služby založený na tom, že se snažíme, aby se ten klient naučil ty věci sám,“ řekl Lukáš Musil, vedoucí soc. rehabilitace, Tyflocentrum Brno
Když například přijde klient s tím, že by potřeboval pomoci s e-mailovou komunikací, pracovníci TyfloCentra za něj e-maily nenapíší, ale pomohou mu naučit se pracovat s počítačem tak, aby byl schopen je napsat a poslat sám. K tomu slouží program zaměřený na práci s počítači. Ty však musí být speciálně uzpůsobené.
„Jedná se opravdu o běžný počítač, který je opatřen speciálním softwarem. Buď teda pro nevidomé je to odečítač obrazovky, pro slabozraké to bývá nějaká ta softwarová lupa, čili zvětšuje to to prostředí toho systému,“ uvedl Jan Pokorný, lektor práce s PC.
Dům služeb pro nevidomé Josefa Chaloupky, dokončený v roce 2020, byl pro TyfloCentrum splněným snem. Díky němu mají klienti kvalitní zázemí uzpůsobené přímo pro ně.
„Pro nevidomé je velice dobré, že každé to patro má velice podobný půdorys, takže se jim dobře orientuje. Navíc na podlaze těch jednotlivých hal jsou vodící linie, které navedou toho nevidomého klienta k jednotlivým místnostem a provedou ho celým tím domem,“ řekla Hana Bubeníčková, ředitelka TyfloCentra Brno.
Pro slabozraké bylo zase třeba při výmalbě zvolit kontrastní označení na stěnách, aby lépe našli například vypínač. Zároveň je budova bezbariérová, protože řada klientů má postižení kombinované. Každý rok centrum přivítá zhruba 25 nových klientů. Díky tomu vzniká i příjemná komunita lidí s podobnými problémy, kteří si mohou být v těžké životní situaci oporou.