Westmedia

Na letiště se cestující přepraví nejdelším trolejbusem


Praha má nové trolejbusy, ve kterých by se klidně mohlo dát plavat, protože svou délkou se téměř vyrovnají 25 metrovému plaveckému bazénu. Dvacet těchto kolosů bude teď nově jezdit na trolejbusové lince č. 59 mezi Nádražím Veleslavín a Letištěm Václava Havla, kdy nahradí naftové autobusy z linky 119. Trolejbusy zvýší kapacitu přepravy o 30 procent a budou podstatně ekologičtější. Technologie navíc umožní jezdit i na baterie, což usnadní například manévrování na obratišti. Na výrobě se podílely firmy Škoda Electric a Solaris.

Byl to ten slavný den, kdy k nám byl zaveden elektrický spoj. Tak tuhle písničku si teď klidně mohou prozpěvovat cestující mezi Nádražím Veleslavín a Letištěm Václava Havla. Hlavní město Praha ve spolupráci s Dopravním podnikem tam totiž zavedlo novou trolejbusovou linku.

„Otvíráme druhou trolejbusovou linku. V záloze máme několik dalších projektů a naším cílem je opět se dostat do čela těch měst, které mají trolejbusové trati,“ vysvětluje náměstek primátora hlavního města Prahy Zdeněk Hřib (Piráti).

Nové trolejbusy na lince 59 nahradí stávající naftové autobusy na lince 119. Trolejbusy dokážou jezdit jak s připojenými trolejemi, tak i bez nich a to pomocí baterií, díky kterým zvládnou ujet až 11 kilometrů. Délka trolejbusové trati je více než pět kilometrů.

„Jeho výhoda oproti tomu původnímu autobusu 119 je jednak v tom, že je tam více kapacity o 30 procent a uveze to až 180 lidí najednou, ale také je to pochopitelně mnohem ekologičtější způsob přepravy,“ doplňuje náměstek primátora hlavního města Prahy Zdeněk Hřib (Piráti).

Nové vozy měří na délku téměř 25 metrů, čímž se stanou nejdelšími trolejbusy nejen v celé Praze, ale s přehledem i v celém Česku. Na jejich výrobě se podílela česká Škodovka společně s polskou firmou Solaris.

„Tahle délka je výjimka, to znamená, že ten drážní úřad, pod kterým je to celé schváleno, uděluje výjimku pro provoz takto dlouhého vozidla. Upřímně, nedovedu si představit, že by trolejbus byl ještě delší. Museli jsme hodně dobře ošetřit rozložení hmotnosti, protože to vozidlo v plném zatížení váží 38 tun a podléhá určitým normativům rozložení hmotnosti na nápravě, ale to je v podstatě běžná záležitost,“ popisuje ředitel společnosti Škoda Electric Radek Svoboda.

Praha ale určitě v rámci elektrifikačních projektů rozhodně neusíná na vavřínech a v plánu je postupná obměna naftových autobusů za ekologičtější způsoby přepravy. 

„Máme připravených dalších zhruba třináct elektrifikačních projektů, ale při této příležitosti je potřeba připomenout, že Praha má dávno už dvě velmi silné elektrické trakce v metru a v tramvajích, takže ta elektrifikace té autobusové trakce k té ekologizaci pouze do určité míry přispěje,“ uzavírá ředitel Dopravního podniku hlavního města Prahy Petr Witowski. 

Celková realizace trati zabrala 4,5 roku. Dopravní podnik zakoupil celkem 20 trolejbusů za 628 milionů korun bez DPH. Nové trolejbusy zároveň znamenají definitivní konec pro autobusy na lince 119. Starší vozy by mohly putovat k partnerským dopravním podnikům na Ukrajině, ty novější pak poslouží na jiných autobusových linkách v rámci pražského dopravního podniku. 

Sdílet:

Více od Ondřej Švec