Dráha obsazená motovými letouny i populárními kluzáky. Letiště v Medlánkách vstoupilo do jubilejní sté sezony. S letním počasím tu pomalu najíždí na každodenní provoz.
"Fungujeme jako zapsaný spolek, který má v tuto chvíli asi 90 aktivních pilotů a k tomu asi 80 nelétajících členů, což jsou bývalí odchovanci aeroklubu. To, co dneska vidíte, je takový menší provoz vzhledem k tomu, že začíná sezóna a ty povětrnostní podmínky nejsou úplně ideální, “ říká Alena Fialová, archivářka aeroklubu Brno-Medlánky.
Začínají pravidelné základní výcviky i pilotní zkoušky. Z dřevěných hangárů postupně vyjíždí letadla přímo na travnatou ranvej brněnského letiště. Odtud se rychle vznaší k oblakům.
Původní dřevěné domky z první republiky nahradila v 80. letech moderní správní budova s restuarací, zázemím pro piloty a věží pro standardní řízení letového provozu. O její vznik se zasloužili sami piloti v čele s aktivní leteckou legendou Gustavem Vrbackým.
„Jsem řekl, jaky bych si to představoval, kamarád modelář udělal maketu budovy, tak jsme to tvarovali a trvalo nám to asi čtyři roky, než jsme dostali ty dva miliony, které budova stála, abychom se dostali do akce Z, “ vzpomíná Gustav Vrbacký aktivní pilot aeroklubu Brno-Medlánky.
„Byla vybudována krví potem a slzami místních leteckých nadšenců. Na té budově se odpracovalo 50 tisíc brigádnických hodin. Neuvěřitelný objem a ta provozní budova je dodneška pýchou medláneckého letiště, “ oceňuje Tomáš Přibyl, kurátor výstavy 100 let křídel nad Medlánkami.
„A to mi všichni říkali Gusto, to můžeš udělat jenom s plachtařama, s motorovými piloty bys to neudělal, ti jsou lenošní. Tak jsme to za dva roky postavili, “ dodává s úsměvem Gustav Vrbacký, aktivní pilot aeroklubu Brno-Medlánky.
Stoletou historii zachycuje unikátní výstava v nedalekém Technickém muzeu. Nabízí letecké přístroje, originální kukly, ručně kreslené mapy, modely letadel a také třeba poháry z národních leteckých soutěží. První z nich se v Medlánkách konala před 100 lety na podzim, kdy tu oficiálně zahájili provoz.
„Historie létání na Medlánkách je historií 20. století. První nadšenci, plachtaři, kteří se učili a padali, báječní muži létajících strojů, báječné ženy na létajících strojích, “ popisuje Tomáš Přibyl kurátor výstavy 100 let křídel nad Medlánkami.
Provozovatelé letiště se za posledních 100 let několikrát přetahovali se zemědělci kvůli pozemkům a ve 30. letech se na tři roky dočasně stěhovali do Čebína. Po návratu pod Medlánecké kopce na začátku druhé světové války už areál produkoval stovky pilotů pro německé válečné letectvo. Za minulého režimu tu zase vznikl svaz pro spolupráci s československou armádou.
„Bylo potřeba vycvičit piloty na stíhačky. Doba velkého nadšení, sportovního létání, mnoha rekordů, úspěchů i v zahraničí. Divoká devadesátá, kdy medláneckému letišti hrozilo zrušení. Ta historie je krásná košatá. Jsou to příběhy letadel, lidí, jsou to dějiny zaznamenané do těch křídel, “ líčí Tomáš Přibyl kurátor výstavy 100 let křídel nad Medlánkami.
Členové aeroklubu pojali oslavu stého výročí velkolepě. Současnou výstavu v červnu přesunou právě na letiště, kde hned prvního uspořádají pravidelný dětský den.
„To celé vyvrcholí 14. září, kdy tady v prostorách sportovního letiště budeme mít setkání bývalých a současných odchovanců aeroklubu spolu s osobnostmi leteckého sportu a létání obecně. Pro veřejnost je připraven letecký den v odpoledních hodinách, kde budou k vidění soudobá i historická motorová i nemotorovaná letadla,“ zve Alena Fialová archivářka aeroklubu Brno-Medlánky.
Brno zažilo se letecký den naposledy v Tuřanech v roce 2008. Pokud vyjde počasí, lidé se mohou těšit i na ukázky bojové techniky české armády a bohatý doprovodný program nejen pro děti.