RTMplus

Lanovka bude, jen se neví, kdy


O plánovaném projektu brněnské lanovky mezi Pisárkami a Bohunicemi se opět hovoří. O slovo se hlásí i ornitologové.

Na unikátní dopravní projekt, tedy lanovku, která má propojovat Pisárky s Bohunicemi a výrazně zkrátit lidem cestu do těchto lokalit, si ještě chvíli počkáme. Nápad, který vznikl již v roce 2014, slibuje úlevu v dopravní přetíženosti hlavně v době veletrhu.

„Nová lanovka bude dalším rozšířením městské hromadné dopravy v Brně. Umožní zejména lidem, kteří se z jihovýchodní části města potřebují přepravit do oblasti Bohunic, tak jim umožní rychlejší přesun a také samozřejmě bude vítaným prostředkem pro návštěvníky budoucí arény, kteří se budou moci do oblasti Bohunic přepravit rychleji a efektivněji,“ řekla mluvčí DPMB Hana Tomaštíková.

Z jakých zdrojů bude stavba financována, se stále přesně neví. Odhadované náklady se od původních 200 milionů vyšplhaly na současných 950 milionů korun. Důvodem je nejen inflace, podražení materiálu a služeb, ale také úprava projektu, který se rozšířil o mezizastávku Riviéra a Kampus.

“Lanovka bude bezbariérovou součástí městské hromadné dopravy. Počítáme s tím, že na stanicích i mezistanicích budou jak výtahy, tak bezbariérove rampy,” doplnila Tomaštíková.

Dle DPMB bezemisní, tedy ekologický dopravní plán, našel své odpůrce na straně ochránců přírody, kteří proti lanovce sepsali petici.

“Pro tu lanovku vlastně bylo zpracováno biologické hodnocení, které ovšem nebylo zpracováno kvalitně, takže tam bylo opomenuto spousta druhů. Jedná se hlavně o nocoviště havranů a kavek. Kavky jsou zvláště chráněným druhem. A je tam shromaždiště zimní, kde se vlastně shromažďují tisíce ptáků, kteří do Brna přilétají zimovat,” zdůraznil odborný ornitolog Mgr. Kryštof Horák.

Dle ornitologů jsou ptáci ohrožení ještě jinak.

“Ale potom i ty dráty vedoucí přes řeku, tak jsou problematické kvůli nárazům ptáků především vodních. Třeba kriticky ohrožený morčák velký, různé druhy kachen, nebo jiných vodních ptáků, kteří se nad tou řekou pohybují a pro ně je to rizikové,” dodal Kryštof Horák.

Kdy přesně se obyvatelé Brna lanovky s kapacitou přepravy 2000 osob za hodinu dočkají, stále není jasné.

Pokud vše půjde podle našich plánů a podaří se nám získat finanční prostředky, tak bychom rádi začali se stavbou v roce 2026, " uvedla Hana Tomaštíková.

Zda lanovka opravdu bude či ne, se ještě neví. Každopádně její vznik už spousta lidí netrpělivě očekává.

Sdílet:

Více od Eva Meissnerová