Divadelní autory i herce práce pro děti svádí snížit se na úroveň svého diváka. Aby mu byli blíže. Divadlo Polárka na Tučkově ulici v Brně je jiné. Svými inscenacemi naopak vyzdvihuje malé diváky k sobě. Aby se mohli rozhlédnout. Jiří Hajdyla, umělecký šéf divadla Polárka je ve své funkci teprve druhou sezónu.
“ No tak já to poznávám. Protože jsem v Polárce teprve čerstvě, ale jsem strašně rád, že to poznávám zrovna v Polárce, protože Polárka, tak jak je nakopnutá od předešlého uměleckého vedení, mne svým směrování strašně zajímá a zajímala,” uvedl Jiří Hajdyla, umělecký vedoucí divadla Polárka.
Divadlo Polárka si drží od počátku ambice být divadlem pro všechny věkové skupiny. Heslem minulého vedení bylo, že Polárka vychovává diváky k divácké dospělosti.
“A my na to chceme navazovat. Chceme aby to divadlo stále bylo formálně, tematicky autorské, novátorské, řekněme možná, že experimentální,” předestřel Jiří Hajdyla, umělecký vedoucí divadla Polárka.
Ale zároveň chtějí uplatňovat témata sebepoznání a rozvoje. A proto sezónu letošní plus dvě následující tématicky propojili v jeden celek. Aktuálně probíhá sezóna Na tělo, potom bude sezóna Do sebe a třetí se jmenuje Na světlo.
“ V této sezóně se zabýváme nastavením hranic, poznáváním sama sebe, přijetí toho těla. V té druhé se vydáme na exkurzi dovnitř, do vlastní duše, poznat zdroje, které máme. A na světlo, v té třetí sezóně se budeme zabývat otázkami, jak my můžeme ovlivnit ten svět kolem nás,” dodal Jiří Hajdyla, umělecký vedoucí divadla Polárka.
Vzhledem k tomu, že do Polárky se hlásí většinou čerství absolventi hereckých škol, je soubor divala Polárka doplňován neustále novými, nezaškatulkovanými herci. Kteří teprve hledají zkušenosti. David Smečka, jeden ze zakládajících členů divadla Polárka s tím má bohaté zkušenosti.
“Myslím, že v tom člověku bez zkušeností je právě ta devíza. Že tady pořád může hledat. Jinde by mu to ty podmínky nedovolily. Aspoň tak to vnímám já, že jinde: “ Hele hoď nápad, ten se zrealizuje a sorry. Jestli je blbej, bohužel, musíš se s tím smířit.” A tady jako přece jenom ty podmínky na to jsou a počítá se s tím, že se ty věci budou hledat,” sdělil David Smečka, herec, hudební skladatel, divadelní autor, technik a zakladatel divadla Polárka.
Ve svých počátcích divadlo Polárka muselo bojovat o svou existenci. Muselo hledat svoji tvář. A muselo naučit diváky do Polárky chodit.
“ Dneska jak se na to dívám, tak si říkám “Ty Brďo,” jako že to fakt nemusela být naleštěná věc. Že prostě dokázali sledovat i věci, který… Jako nebyly ty love. Nebyly ty prachy na to vytvořit ty nejlepší kulisy jaký by šly.” zavzpomínal David Smečka, herec, hudební skladatel, divadelní autor, technik a zakladatel divadla Polárka.
Nedostatek technických prostředků ale Polárníci vždy nahrazovali energií a touhou obstát.
A tyto vlastnosti v Polárce přetrvávají a doufejme, že ještě dlouho přetrvávat budou.