Westmedia

Divadlo Polárka baví a vzdělává malé i velké diváky


Kultura je důležitá součást hodnotného života. Je jedním z důležitých ukazatelů úrovně společnosti.

Divadelní autory i herce práce pro děti svádí snížit se na úroveň svého diváka. Aby mu byli blíže. Divadlo Polárka na Tučkově ulici v Brně je jiné. Svými inscenacemi naopak vyzdvihuje malé diváky k sobě. Aby se mohli rozhlédnout. Jiří Hajdyla, umělecký šéf divadla Polárka je ve své funkci teprve druhou sezónu.

“ No tak já to poznávám. Protože jsem v Polárce teprve čerstvě, ale jsem strašně rád, že to poznávám zrovna v Polárce, protože Polárka, tak jak je nakopnutá od předešlého uměleckého vedení, mne svým směrování strašně zajímá a zajímala,” uvedl Jiří Hajdyla, umělecký vedoucí divadla Polárka.

Divadlo Polárka si drží od počátku ambice být divadlem pro všechny věkové skupiny. Heslem minulého vedení bylo, že Polárka vychovává diváky k divácké dospělosti.

A my na to chceme navazovat. Chceme aby to divadlo stále bylo formálně, tematicky autorské, novátorské, řekněme možná, že experimentální,” předestřel Jiří Hajdyla, umělecký vedoucí divadla Polárka.

Ale zároveň chtějí uplatňovat témata sebepoznání a rozvoje. A proto sezónu letošní plus dvě následující tématicky propojili v jeden celek. Aktuálně probíhá sezóna Na tělo, potom bude sezóna Do sebe a třetí se jmenuje Na světlo.

“ V této sezóně se zabýváme nastavením hranic, poznáváním sama sebe, přijetí toho těla. V té druhé se vydáme na exkurzi dovnitř, do vlastní duše, poznat zdroje, které máme. A na světlo, v té třetí sezóně se budeme zabývat otázkami, jak my můžeme ovlivnit ten svět kolem nás,” dodal Jiří Hajdyla, umělecký vedoucí divadla Polárka.

Vzhledem k tomu, že do Polárky se hlásí většinou čerství absolventi hereckých škol, je soubor divala Polárka doplňován neustále novými, nezaškatulkovanými herci. Kteří teprve hledají zkušenosti. David Smečka, jeden ze zakládajících členů divadla Polárka s tím má bohaté zkušenosti.

“Myslím, že v tom člověku bez zkušeností je právě ta devíza. Že tady pořád může hledat. Jinde by mu to ty podmínky nedovolily. Aspoň tak to vnímám já, že jinde: “ Hele hoď nápad, ten se zrealizuje a sorry. Jestli je blbej, bohužel, musíš se s tím smířit.” A tady jako přece jenom ty podmínky na to jsou a počítá se s tím, že se ty věci budou hledat,” sdělil David Smečka, herec, hudební skladatel, divadelní autor, technik a zakladatel divadla Polárka.

Ve svých počátcích divadlo Polárka muselo bojovat o svou existenci. Muselo hledat svoji tvář. A muselo naučit diváky do Polárky chodit.

Dneska jak se na to dívám, tak si říkám “Ty Brďo,” jako že to fakt nemusela být naleštěná věc. Že prostě dokázali sledovat i věci, který… Jako nebyly ty love. Nebyly ty prachy na to vytvořit ty nejlepší kulisy jaký by šly.” zavzpomínal David Smečka, herec, hudební skladatel, divadelní autor, technik a zakladatel divadla Polárka.

Nedostatek technických prostředků ale Polárníci vždy nahrazovali energií a touhou obstát.

A tyto vlastnosti v Polárce přetrvávají a doufejme, že ještě dlouho přetrvávat budou.

Sdílet:

Více od Jan Kruba