SevEn
author image
Jan Varga

Publikováno 1. 5.

Praha a kraj vyberou vlakové dopravce na třicet let


Praha a Středočeský kraj chystají velkou soutěž na železniční dopravce. Vybírat chtějí až na třicet let dopředu. Nové smlouvy mají platit od roku 2029. Cestující mají jezdit novými nebo modernizovanými vlaky, které postupně nahradí ty stávající. Náklady obří zakázky se propíšou i do jízdného

V železniční dopravě a území Hlavního města Prahy a Středočeského kraje se plánují změny. Praha i kraj připravují velkou soutěž na nové železniční dopravce. S nimi by také měly na koleje vyjet i nové nebo modernizované vlakové soupravy. A přibude v nich i o něco více místa.

Ty vlaky budou maximálně pohodlné pro cestující. Budou mít wifi, budou bezbariérové, budou mít klimatizaci. Budou mít pestrý výběr možností, jak si sednout. Jestli v tom letadlovém sezení nebo proti sobě a že tam budou třeba i zásuvky, místo pro kočárky a kola,“ říká náměstek pro oblast dopravy hl. m. Prahy Zdeněk Hřib (Piráti).

Nové smlouvy by měly platit od roku 2029. Celý kontrakt je rozdělený na tři části. Vysoutěžení dopravci budou zajišťovat dopravu po dobu patnácti let. Tu největší zakázku chtějí ale oba zadavatelé uzavřít na třicet let. Jedná se o zajištění padesáti vysokokapacitních elektrických jednotek, do kterých se vejde až čtyři sta cestujících.

„To jsou ty největší soupravy, které půjdou na železniční koridory a na ně budou navazovat i vrstvy CitiElephantů stávajících a jednotek EMU 240, což třeba pro běžného soutěžícího jsou dneska RegioPantery. Nám to vlastně umožní, aby soutěžilo více dopravců a také více výrobců o železniční dopravu ve Středočeského kraji a v Praze,“ říká radní pro oblast veřejné dopravy Středočeského kraje Petr Borecký (STAN).

Ohledně přípravované soutěže už Kraj s Prahou oslovily šest předních evropských výrobců železničních kolejových vozidel a devět dopravců nejen z České republiky, ale i z Rakouska, Polska, Slovenska a Německa. Celý proces bude dozorovat Transparency International.

„Pro nás je zásadní i transparentnost té soutěže. Proto do toho procesu je od počátku zapojená Transparency International, která zajišťuje nezávislý monitoring. A to už od předběžných tržních konzultací s výrobci těch kolejových vozidel a dopravci, kteří budou soutěžit," říká Zdeněk Hřib (Piráti), náměstek primátora hl.m. Prahy.

Náklady spojené s obří zakázkou se předběžně odhadují na devadesát až sto miliard. Praha s krajem si je rozdělí zhruba půl na půl. Obrovské náklady se budou podle zástupců kraje promítat i do jízdného.

„Je zcela evidentní, že tyto náklady se nám promítnou i do ceny jízdného do budoucnosti. Já teď nechci spekulovat jaká vysoká ta cena jízdného bude, protože to je otázka rozhodování budoucích politických reprezentací v příštích letech, jak v Praze tak ve Středočeského kraji,“ dodal Petr Borecký (STAN), radní Stč. Kraje.

Největší část soutěže pokryje provoz na tratích Beroun – Praha – Kolín, nebo i Praha – Milovice – Mladá Boleslav. V další části zakázky se řeší trasy například z Prahy do Ústí na Labem, Benešova a Tábora a nebo z Prahy přes Lysou nad Labem do Kolína nebo Benešova. 

author image
Jan Varga

Publikováno 1. 5.

Sdílet:

Více od Jan Varga