Westmedia

Na dálnici dbejte na správné přejíždění mezi pruhy


Jízda po dálnici může být velmi bezpečná, kdy jde o pravidelnou jízdu do po přehledném úseku s minimem prudkých zatáček. Ideálně jen zařadit na nejvyšší rychlostní stupeň a jet. Zároveň může být i místem fatálních dopravních nehod z důvodu vysoké rychlosti. Mezi nejčastější příčiny nehod patří špatné přejíždění z pruhu do pruhu nebo napojování a odbočování z dálnice. Zejména nezkušení nebo bezohlední řidiči často neví, kdo má zrovna přednost a chybně najedou do vedlejšího pruhu. Takové nehody se dějí i v úseku nedaleko Mirošovic u Prahy v okrese Praha - Východ.

Mezi dopravně velmi riziková místa ve Středočeském kraji patří i úsek nedaleko Mirošovic u Prahy v okrese Praha - Východ. Nejčastějším problémem je tam nedání přednosti při přejíždění z pruhu do pruhu. O tomto místě jsme si povídali s odborníkem. 

Oldřich Kassl, krajský koordinátor BESIP: „Je to velmi dlouhý, přehledný úsek, opět tam máme pruhy, které se mohou vlastně sdružovat do jednoho. Máme tam třeba i tříproudovou dálnici a tam nejčastější chyba právě řidičů na dálnici je ta, kdy přejíždí někdo z pravého a z levého pruhu a ocitnou se oba uprostřed, tak tam vždycky důrazně varujeme, že platí pravidlo pravé ruky, to znamená, že když máte auto po pravé straně, tak mu musíte dát přednost.“

Na dálnici mohou být napojovací pruhy a odbočovací pruhy velmi nebezpečné.

Oldřich Kassl, krajský koordinátor BESIP: „Auta, která se napojují na dálnici, tak musí co nejdříve získat rychlost toho dálničního provozu, to znamená, že to auto, když vjede na dálnici, tak nesmí zpomalit to auto za vámi a zase obráceně, měla by být určitá obezřetnost i těch aut, která jedou po dálnici a pouští ta auta z toho připojovacího pruhu, tak zase trošku rozum do hrsti a dát jim možnost tam vjet.“

Na dálnici ale platí, že ten, kdo se připojuje, tak v žádném případě nesmí ohrozit a omezit dálniční provoz. Ti, co ale už po dálnici jedou by se ale přeci jen měli mít raději na pozoru a předvídat. 

Oldřich Kassl, krajský koordinátor BESIP: „Určitě se dá trošku poznat řidič, který to nemá takzvaně v ruce a na dálnici vjíždí opravdu bezohledně. Já už to auto vidím na sto, dvě stě, tři sta metrů dopředu, že se tam děje něco nekalého. Můžu dát jenom nohu z plynu, ne žádné panické brždění, ale třeba můžu umožnit tomu méně zkušenému řidiči, který mě opravdu ohrozil, tak dejme tomu, ať tam vjede, ale určitě nezačnu prudce brzdit. Anebo zase, když pojedu tak, že se stane nehoda, tak bohužel v tom budeme oba.“

Při takových situacích hraje důležitou roli i zkušenost řidičů. Letní období navíc dostane na dálnice i ty řidiče, kteří přes rok až tolik neřídí a nejsou dostatečně vyježdění. Při přejíždění z pruhu do pruhu by si tak měli dát pozor na mrtvý úhel. S jeho sledováním vám mohou pomoci moderní automobily. Když chcete předjíždět, je dobré to mít předem naplánované, podívat se, zanalyzovat a pokud je vše v pořádku, tak teprve pak přejet do jiného pruhu. Chvilka nepozornosti může být fatální. 

Sdílet:

Více od Ondřej Švec