Zastávka Antonínská. Příští zastávka Pionýrská. Hlášení zastávek v Brněnské MHD slýchá každý, kdo pravidelně jezdí z Dopravním podnikem města Brna i několikrát denně. Ale jak vlastně vzniká?
“Tak ten zvukový záznam nám pošle kolega, se kterým dlouhodobě spolupracujeme. Jedná se o pana Peterku z Hradce Králové, který kdysi vyhrál soutěž na to, že by měl být hlasem Brněnské MHD. Pan Peterka nám potřebné informace, ať už je to hlášení zastávek nebo mimořádné události, nahraje,” uvedla Hana Tomaštíková, tisková mluvčí DPMB.
“Já je tady v počítači sestříhám, nahraji je do palubního počítače, do těch příslušných míst, vyzkouším to na simulátoru, jestli je všechno v pořádku, jestli zní všechno tak, jak má. A poté co je všechno v pořádku, tak se to teprve nahrává do vozidel,” řekl Marek Bureš, správce řídícího systému, DPMB.
Pan Peterka, kterému patří hlas známý z hlášení, má s voiceovery a prací s hlasem bohaté zkušenosti. Jeho hlas mohou slyšet cestující městskou hromadnou dopravou také v Hradci Králové. V začátku spolupráce s brněnským dopravním podnikem musel namluvit všechna hlášení v krátkém časovém úseku, což bylo náročné.
“Tak to mě zas tolik nebavilo, potom ta následná produkční práce, s tím stříháním a s tím upravováním hlasu. Ale když je to nárazově několik stránek strojopisu, tak je to úplně v pohodě a samozřejmě mě to baví, proto to dělám,” řekl Tomáš Peterka, hlas brněnské MHD.
A jak se nahrané věty ve voze spouští?
“Hlášení zastávek probíhá automaticky, řidič do ničeho vůbec nemusí zasahovat, má tam v palubním počítači nahranou tu linku, kterou zrovna jede. A to hlášení zastávek souvisí s otevíráním dveří. To znamená, že když se otevřou dveře, odhlásí se ta daná zastávka,” doplnila Hana Tomaštíková, tisková mluvčí DPMB.
V případě, že řidič projede zastávkou bez zastavení, přepne zastávky ručně na palubním počítači. Nejde však jen o hlášení zastávek. Častým případem, kdy je potřeba namluvit nové hlášení a následně nahrát do vozů, jsou výluky. A nesmíme zapomenout na to, že musí mít řidič ve voze k dispozici sérii mimořádných hlášení.
“Když chce vyzvat cestující maminku s kočárkem, aby ho nezapomněla o svém výstupu, nebo pokud například někdo cestuje s jídlem, se zmrzlinou, a řidič ho potřebuje vyzvat aby opustil vůz, nebo chce cestující upozornit na vysouvání plošiny pro vozíčkáře, tak tady tato mimořádná hlášení zadává ručně,” řekla Hana Tomaštíková, tisková mluvčí DPMB.
Hlas pana Peterky mohou slyšet i nevidomí občané při využití speciálního vysílače. Pokud ho namíří směrem k přijíždějícímu vozu a zmáčknou příslušné tlačítko, ovze se jim hlášení s informacemi o čísle linky a směru jízdy. Práce má tedy pan Peterka neustále dost a musí být pro Dopravní podnik vždy připraven.
“V době, kdy umělá inteligence nahrazuje nás, živé lidi, v téhleté disciplíně, a časem to bude prostě realita. Tak je dobré se udržovat a být stále ještě o fous lepší než ta umělá inteligence, takže to nás vlastně posouvá kupředu,” uvedl Tomáš Peterka, hlas brněnské MHD
Než však hlášení začne obstarávat umělá inteligence, bude Vám důležité informace v MHD dále oznamovat hlas, pod kterým si, díky této reportáži, už dovedete představit konkrétní tvář.