WandP

Výtoňský most může posloužit chodcům a cyklistům


Pražští radní schválili možnost zachování a přemístění Výtoňského mostu. Historická ocelová konstrukce se do nové lokality na jihu metropole přesune v případě výstavby nového tříkolejného železničního mostu. Součástí návrhu je i rekonstrukce a návrat původních secesních prvků. Nový železniční most pod Vyšehradem bude mít rovněž ocelové oblouky a především 3 koleje. Třetí kolej je klíčovým prvkem pro další rozvoj příměstské sítě železnice. Pokud by zůstaly koleje pouze dvě, většina plánovaných spojů by musela skončit na Smíchově.

Výtoňský most pod Vyšehradem by mohl být zachován a přemístěn na jiné vhodnější místo. Schválili to radní hlavního města Prahy. Historická ocelová konstrukce se do nové lokality přesune v případě výstavby nového tříkolejného železničního mostu.

„Pak navrhujeme a souhlasíme s tím, že budeme i spolupracovat na tom přesunutí toho ocelového svršku do nové lokality, kde bude tento most sloužit opět jako přemostění, i když ne už železniční, ale jako přemostění pro pěší a případně cyklisty,“ vysvětluje náměstek primátora hlavního města Prahy Zdeněk Hřib (Piráti).

Nová lokalita by měla vzniknout v oblasti Chuchle a Vltavanů. Vybíralo se přitom hned z deseti nejvhodnějších. Jde o investičně a technicky nejjednodušší variantu. V místě je navíc k dispozici přívoz, takže o tuto lokalitu by mohl být u pěších a cyklistů velký zájem. Most je sice v majetku státu, Praha je ale ve spolupráci se Správou železnic připravena případný přesun podpořit a realizovat.

„Náklady s tím spojené by v takovémto případě šly za státem, který by platil jak samotný přesun té konstrukce, tak i její rekonstrukci a umístění na pilíře, s tím, že bychom se samozřejmě domluvili. Ta naše pozice je ale taková, že to bereme jako hypotetickou možnost,“ říká Jiří Pospíšil (TOP 09), náměstek primátora hlavního města Prahy.

Důležité bude také rozhodnutí orgánu státní památkové péče, který posoudí, zda je možné s touto nemovitou kulturní památkou takto nakládat. Velkou roli bude hrát i stanovisko UNESCA. Most je více než 120 let starý a z hlediska své životnosti není podle Správy železnic schopen zvládnout výhledovou zátěž železniční dopravy.

„Považujeme za nezbytné i realizaci třetí koleje, která samozřejmě zase přispěje k rozvoji železniční dopravy, včetně té příměstské, která neustále roste a to zatížení mostu je v tuto chvíli několikanásobné, oproti tomu, na co byl dimenzován,“ upřesňuje ředitel odboru přípravy staveb Správy železnic Pavel Paidar.

Přemístění mostu do nové lokality by mohlo pomoci navrátit most do jeho původní podoby z roku 1901 včetně jeho secesních prvků. 

Sdílet:

Více od Ondřej Švec