Za pomoci těžké stavební techniky došlo k slavnostnímu proražení plánovaného metra D v úseku budoucích stanic Pankrác - Olbrachtova. Za poslední půl rok se podařilo vyrazit zhruba 600 metrů tunelu, což v průměru vychází na 100 metrů za měsíc.
„To je řekl bych velice slušné. Co se týče objemu ražby, tak pochopitelně nejvíc nás toho čeká ještě ve stanicích. Tam jsme teď zhruba řekněme v jedné třetině a zbývá tedy vytvořit ještě dvě třetiny objemu těch stanic. Jinak zatím máme hotových 2,1 kilometru,“ vysvětluje náměstek primátora hlavního města Prahy Zdeněk Hřib (Piráti).
„V rámci toho, abychom snížili motoristickou dopravu, podporuji každou stanici metra, takže tohle je samozřejmě slavnostní okamžik. Věřím, že všechno dobře dopadne a jsem za to ráda. Metro využívá zhruba 450 milionů cestujících ročně, takže já si myslím, že tohle je dobrý počin a jsem ráda, že metro bude konečně prodlouženo i do těchto končin,“ dodává náměstkyně primátora hlavního města Prahy Jana Komrsková (Piráti).
Vzájemné propojení prvních stanic metra uvítal i starosta městské části Praha 4 Ondřej Kubín (ODS). Nové metro čtyřce totiž pomůže ulevit zejména na vytížené stanici metra Kačerov, kam se autobusy i vlaky sjíždí cestující z celé Prahy i okolí.
„Význam metra D je nejenom pro Prahu 4, ale v podstatě celopražský, protože propojí i další městské části, nejenom s námi, ale i s tím samotným centrem v nějaké blízké budoucnosti. Já jsem opravdu rád, že se se stavbou úspěšně pokračuje, nicméně samozřejmě žádáme obyvatele Prahy 4 o nějaké ještě strpení, protože přeci jen vnímáme to, že mají zhoršené podmínky, co se týče dopravní dostupnosti, zvýšené prachové emise a hlučnost. Nicméně výsledek bude určitě výborný,“ plánuje starosta městské části Praha 4 Ondřej Kubín (ODS).
Financování metra D jde zatím čistě z rozpočtu hlavního města Prahy. V plánu je ale podpora ze strany Evropské investiční banky. Odhadnout ale finální cenu stavby je v tuto chvíli nemožné, protože metro D se staví na tři části, aktuálně se buduje první.
„Další část se teď dosoutěžila a je ještě v Brně na Úřadě pro ochranu hospodářské soutěže. Odhadnout i tu třetí část k tomu, tedy to dostrojení včetně depa, není možné, ale našim cílem je, abychom se dostali na 80 miliard celkem, což se nám určitě nepovede, ale v tuto chvíli je to věštění z křišťálové koule,“ uzavírá náměstek primátora hlavního města Prahy Zdeněk Kovářík (ODS).
Kvůli výstavbě metra D se 1. ledna 2025 kompletně uzavře stanice metra Pankrác, tato stanice je totiž plánovaná jako přestupní a souprava bude s cestujícími touto stanicí rok pouze projíždět. Dokončení metra D je pak v plánu nejdříve v roce 2029.