Pan Jaroslav Knap z Rakovnicka má krásného, ale zároveň velmi netradičního koníčka, sbírá totiž americké historické automobily. A protože svému koníčku se věnuje už mnoho let, stará auta se mu rychle začala množit a on je nechtěl nechávat různě po stodolách a dalších místech, která jsou pro tyto koráby silnic nedůstojné. A tak v květnu 2015 otevřel v Česku zcela ojedinělé Muzeum amerických veteránů JK Classics v obci Lužná na Rakovnicku.
"Je tady přibližně 95 aut, a to včetně velkých amerických tahačů, autobusů, požárních vozidel a jiné techniky," řekl Jaroslav Knap - majitel Muzea amerických historických automobilů Lužná.
Pan Knap pro účely našeho natáčení zasedl do překrásného Fordu Galaxie z roku 1959 se stahovací střechou. Jde ale o poměrně běžný vůz vyrobený ve velkých sériích. V muzeu jsou proto daleko zajímavější kousky.
"Například Buick Skylark z roku 1953, a to je vozidlo přímo, které se vyrábělo na zakázku, potom je tady Chrysler Imperial z roku 1962, což byla taková největší konkurence Cadillacu - v luxusu i v ceně. Další Chrysler 300, také velice vzácný a zajímavý vůz," řekl Jaroslav Knap - majitel Muzea amerických historických automobilů Lužná.
V Muzeu amerických veteránů jsou k vidění desítky zajímavých kousků, včetně třeba tohoto typického školního autobusu ve žluté barvě, který je předělaný na dětský koutek.
To ale není zdaleka všechno, celkem ve čtyřech výstavních halách, přičemž je v plánu i pátá, můžete vidět i Plymouth Fury proslavený hororem Christine podle románu Stephena Kinga. Sice není v typicky rudé barvě, ale v lehce namodralé, ale i tak nahání hrůzu. A taky tu najdete originální černý Cadillac, ve kterém jezdili prezidenti Beneš a Gottwald. A překvapivě je tu i Tatra 8 z roku 1937, ve které se proháněli známí světoběžníci Zikmund s Hanzelkou.
"Zajímavé je tím, že to je první sériově vyráběné aerodynamické auto, to vidíte i podle té kapkovité konstrukce a potom to má samozřejmě velice silný motor osmiválec, čímž se podobá těm Amerikám," řekl Jaroslav Knap - majitel Muzea amerických historických automobilů Lužná.
A jde zároveň o nejdražší vozidlo v expozici v hale číslo 1. Pokud byste se ale rozhodli také sbírat stará americká auta a začít je postupně renovovat, náhradní díly seženete překvapivě snadno. Jde tak sice o poměrně nákladného koníčka, ale při pořádné porci úsilí máte potom doma vůz, se kterým by ani John Travolta v muzikálu Pomáda neudělal ostudu.
"Největší výjimečnost u těchto vozů vidím v tom, že jsou až opulentně přezdobená, což sami vidíte, na každém tom autu je spousta chromovaných dílů, interiéry jsou sladěné s karosérií, takže jsou opravdu udělána tak, aby lahodila oku," řekl Jaroslav Knap - majitel Muzea amerických historických automobilů Lužná.
Muzeum amerických veteránů vás přenese do Spojených států minulého století. Na výstavní ploše je v podstatě celé americké městečko, kde nechybí typická restaurace s hot dogy, benzinová pumpa a vrakoviště jako ze středozápadu a samozřejmě ani rock and rollová legenda Elvis Presley, který nad americkými vozy drží pomyslnou čestnou stráž.