Každý rok je to více méně stejné. Po zimě řada komunikací spíše než silnice připomíná tankodrom nebo minové pole, které číhá na pneumatiky a tlumiče automobilů. Silnice se často narychlo opraví, a po další zimě je tu stejný problém znovu. V případě opravy silnice mezi Neratovicemi a Kojeticemi se ale ve Středočeském kraji rozhodli postupovat jinak a opravu vzali hezky z gruntu.
„My jsme se rozhodli, že nebudeme opravovat jednotlivé výtluky a jednotlivé podélné a příčné praskliny, ale že ten povrch vyměníme tak jak to půjde souvislou opravou,“ vysvětluje radní Středočeského kraje Karel Bendl (ODS).
Na řadu napřed přišlo zbroušení obrusné vrstvy, poté se položil vyrovnávací základ a následně se už pokládá finišerem vrstva asfaltu. Nakonec se už jen osadí vodorovné dopravní značení. Opravovaný úsek mezi Kojeticemi a Neratovicemi měří zhruba 1,5 kilometru a stál zhruba 10 milionů korun.
„Do budoucna chceme opravy realizovat právě tímto způsobem, aby ty souvislé opravy už k něčemu vypadaly a řidič Středočeských silnic to poznal. Je to sice o něco dražší, spíše výrazně dražší, ale zase to výrazně déle vydrží a samozřejmě ten komfort pro řidiče je výrazně lepší,“ vysvětluje Karel Bendl (ODS), radní Středočeského kraje.
Jenom pro představu pouhá záruka na opravenou komunikaci činí pět let, předpoklad, kdy by komunikace mohla vydržet bez výraznějších zásahů je ale až deset let, takže se vyšší náklady na opravu rozhodně vyplatí, silnice se tak nemusí po každé zimě znovu a znovu opravovat. Oprava se nicméně dotkla zejména obyvatel v přilehlých domech.
„Zhotovitelská firma musela domluvit z jedné strany příjezd pro ty rezidenty, a jakmile se dokončila ta část, po které se už dá jezdit, tak se uzavřela a zase se dělá ta další část. Je to trochu komplikace pro zhotovitele, ale samozřejmě pro rezidenty je to velmi důležité, aby se ke svým nemovitostem kdykoli dostali,“ uzavírá radní Středočeského kraje Karel Bendl (ODS).
Úsek by měl být do konce letošních prázdnin zprůjezdněný, pak už se budou provádět jen dokončovací práce, krajnice a vodorovné značení. V září by se tak řidiči měli projet pro zbrusu obnovené cestě. Na opravy takovýchto komunikací zároveň Středočeský kraj pro letošní rok vyčlenil zhruba tři čtvrtě miliardy korun, což je minimálně o polovinu více, než v předchozích letech.