SevEn

Radlická radiála by se měla z části dostat pod zem


Chystaný projekt Radlické radiály za zhruba 35 miliard korun by se měl nově z větší části přesunout pod zem, stejně jako plánovaná dostavba Pražského okruhu. Nové řešení má získat více prostoru pro zeleň a omezit hlučnost. Nikterak to ale nesníží dopravní funkci stavby a neomezí okolní stavby. Zároveň se zvýší podíl tunelových úseků. Z celkové délky 5,5 kilometrů, bude radiála pod zemí v délce 3,9 kilometru. S finančně náročným projektem by měl Praze pomoci stát. Příslib ale zatím nemá.

Radlická radiála získá novou podobu. Stejně jako část dostavby Pražského okruhu, bude i tato dopravní stavba z velké části vedena pod zemí. Úprava přitom nikterak nesníží dopravní funkci stavby a zároveň nenaruší okolní prostředí vytvořením těžko prostupné bariéry.

„Je to prostě moderní řešení, které odpovídá potřebám města 21. století a je to výsledkem i nějaké veřejné diskuse, která se tady v uplynulých letech o tom vedla,“ říká k plánovaným změnám náměstek hlavního města Prahy Zdeněk Hřib (Piráti).

Cílem bylo, aby komunikace město nerozdělovala, ale spíše spojovala, území se více zacelilo, získalo se také více prostoru pro zeleň a omezila se hlučnost.

„V oblasti Botanika bude nově ta komunikace vedena pod úrovní terénu, bude překryta takovými širokými mostními konstrukcemi. U stanice metra Nové Butovice byla zrušena estakáda a komunikace bude naopak zahloubena a na klíčových místech zcela schovaná pod zem. Dojde také ke spojení tunelů Butovice a Jinonice,“ pokračuje Zdeněk Hřib (Piráti), náměstek primátora hl. m. Prahy.

Podíl tunelových úseků na celkové délce stavby se po přepracování projektu zvýšil z 55 procent na 71 procent. To znamená, že z 5,5 kilometru budou tunely tvořit 3,9 kilometru. Stejně jako v případě dokončení městského okruhu bude hlavní město Praha žádat o pomoc s financováním stát.

„Protože se jedná jednoznačně o stavbu celostátního významu. Celková odhadovaná cena je zhruba 35 miliard korun a to zkrátka do budoucna převyšuje finanční možnosti hlavního města,“ vysvětluje náměstek primátora hlavního města Prahy Zdeněk Hřib (Piráti).

Realizace Radlické radiály je zároveň předpokladem pro další rozvoj jihozápadního města. Kdy se začne stavět, záleží na tom, zda a kdy stát na stavbu finančně přispěje. Povolovací proces ale musí být za Prahu vyřízený do roku 2026. 

Sdílet:

Více od Ondřej Švec