ZAKTV
author image
Ondřej Švec

Publikováno 11. 12.

Projekt Čtyřmezí smazává dopravní hranice mezi kraji


V dnešní době se vše neustále zrychluje, zkracuje a vzájemně propojuje. A ne jinak je tomu v dopravě. Cestující si zkrátka rychle zvykli na možnost jednou jízdenkou procestovat klidně celý kraj a svou cestu zakončit třeba až v Praze. V rámci systému Pražského integrované dopravy se to ve Středočeském kraji děje stále častěji. V Rakovníku se teď zrodila myšlenka projektu Čtyřmezí, která částečně propojila kraj Středočeský, Ústecký, Plzeňský a Karlovarský. Obnovila se také autobusová linka 305 na trase Praha - Karlovy Vary a bez přestupu lze také cestovat z Prahy až do Kadaně.

Ve městě Rakovník ve Středočeském kraji odstartoval unikátní projekt dopravní obslužnosti s názvem Čtyřmezí. Středočeský kraj se tak dopravně na svém západním cípu částečně propojí s krajem Plzeňským, Ústeckým a Karlovarským.

„Na popud svazku obcí ODORAK a dopravními organizátory sousedních krajů, jsme vytvořili unikátní projekt, kdy optimalizujeme dopravní obslužnost ve všech hraničních oblastech těchto sousedících krajů,“ vysvětluje ředitel Integrované dopravy Středočeského kraje Zdeněk Šponar.

Největší novinkou je obnovení linky 305 na trase Praha - Karlovy Vary, která míjí dálnici, která se právě staví a obsluhuje obce po staré karlovarské silnici. K tomu se optimalizují linky v garantovaných přestupních bodech směrem do Plzeňského i Ústeckého kraje a s tím souvisí i následná dopravní obslužnost do Karlovarského kraje.

„V zásadě to znamená, že ti, kteří jezdí ze Středních Čech do Ústeckého kraje do práce, tak nyní mohou v rámci systému PID nebo systému dopravní obslužnosti a prodeje v sousedních krajích cestovat na jejich jízdenku i do Středočeského kraje,“ dodává ředitel Integrované dopravy Středočeského kraje Zdeněk Šponar.

Další novinkou je také napojení Kadaně přímo na Prahu bez přestupu, tedy autobusové spojení přes Žatec až do Kadaně z Prahy - Zličína. Nový projekt vítají i v samotném Rakovníku, kde s touto myšlenkou přišli jako první.

„V podstatě to bylo více než půl roku, nebo řekl bych kolem půl roku, kdy jsme se více méně scházeli a zkoušeli se nějak domluvit, protože samozřejmě každý kraj si financuje tu vlastní dopravu a to, co je za hranicí kraje, tak už ho nezajímá. Nám se podařilo spojit jednotlivé představitele krajů, kteří se vyjádřili v tom smyslu, že by měli o to také zájem a to byla podstata toho úspěchu,“ popisuje starosta města Rakovník Luděk Štíbr (ODS).

„Pro nás je to za poměrně nevelké navýšení dopravního výkonu, získání výrazně, ale opravdu výrazně vyšší kvality, nechci říkat násobné. Věříme tomu, že si to najde cestující třeba i z dálkových spojů, protože některé ty benefity, co nabízí Pražská integrovaná doprava, mohou přesvědčit například i vysokoškolské studenty a třeba některé ty regionální linky vůbec o víkendu nejezdily,“ uzavírá ředitel a koordinátor Integrovaného dopravního systému Karlovarského kraje. 

Díky impulsu vzájemně se propojit se podařilo prosadit i věci, které by jinak samy o sobě neměly ani smysl. Teď ten smysl dostaly a vedle toho se naskýtá i potenciál dalšího rozvoje. Teď nezbývá, než vychytat případné počáteční mouchy, které ostatně provází prakticky všechny nové a významné projekty. 

author image
Ondřej Švec

Publikováno 11. 12.

Sdílet:

Více od Ondřej Švec