ZAKTV
author image
Ondřej Švec

Publikováno 27. 10.

Metro D možná prošetří Transparency International


Stavbu metra D provází od počátku velké komplikace. Další firma se navíc ozvala, že zadání veřejné zakázky nebylo transparentní, tedy že vítěz, společnost Subterra z rodiny Metrostavu, měla zfalšovat část podkladů, aby získala lepší bodové ohodnocení. Náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) slíbil, že pakliže bude mít stín pochybností, že zakázka není transparentní, nechá udělat audit. Oslovit by mohl například společnosti Transparency International nebo Rekonstrukci státu. Magistrátní opozici se navíc nelíbí, že ze hry šly nabídky společností, které byly o dvě miliardy levnější.

Hlavní město Praha aktuálně řeší prozkoumání zakázky na dostavbu druhé etapy metra D. V rámci auditu chce oslovit nezávislé společnosti Transparency International nebo Rekonstrukci státu. Za zakázku je primárně odpovědné představenstvo Dopravního podniku hl. m. Prahy. O námitkách neúspěšného uchazeče bude rozhodovat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, tedy nezávislý arbitr, určený zákonem, který argumenty posoudí.

„V případě, že by tam zbyl jakýkoli stín pochybnosti, tak já určitě budu požadovat audit celé té zakázky. Nad rámec toho jsem ještě inicioval jednání s Transparency International a s neziskovou organizací Rekonstrukce státu o tom, že bychom jim mohli nějak zpřístupnit všechny dokumenty, se kterými se mohla seznámit třeba dozorčí rada Dopravního podniku a aby nám mohli dát například nějaké doporučení do budoucna,“ vysvětluje náměstek primátora hlavního města Zdeněk Hřib (Piráti).

„My za opozici navrhujeme dlouhodobě, že by se celý ten proces té zakázky měl prošetřit, protože není standardní, aby se vybrala firma, která je o dvě miliardy dražší, než ta první v pořadí, a celé je to velmi zvláštní. V médiích se objevila spousta pochybností. Každá možnost úspory by byla vítaná, to znamená, že za dvě miliardy korun můžete postavit třeba čtyři školy. My proto bojujeme za to, aby se tyto peníze nevynaložily zbytečně,“ popisuje zástupce opozice, zastupitel hlavního města Prahy Ondřej Prokop (ANO).

Co se samotného financování metra D týče, tak tam je předjednán úvěr od Evropské investiční banky.

„V médiích se objevily lživé informace o tom, že Evropská investiční banka nějakým způsobem přerušila to financování. Je to hoax a nepravdivá dezinformace, kterou tady začala šířit opozice, a bohužel některá média si nezkontrolovala, zda-li je to pravda. Mě velice mrzí, že jsou takto šířeny lži,“ říká náměstek primátora hlavního města Prahy Zdeněk Hřib (Piráti).

Původní plány ohledně čtvrté linky pražského metra vycházely na 100 miliard korun. Tehdy se ale počítalo s inflací dvě procenta. K měsíci září letošního roku je ale inflace na hodnotě 6,9 procenta. Zakázka tedy s ohledem na rostoucí inflaci bude logicky dražší a to podle toho, jak se celá zakázka podaří vysoutěžit a jak se bude vyvíjet inflace jako taková. Koneckonců, metro D bude kompletně dokončeno až v roce 2029, a do té doby se může ještě mnohé změnit.

author image
Ondřej Švec

Publikováno 27. 10.

Sdílet:

Více od Ondřej Švec