Hlavní město Praha nabízí celou řadu dopravně rizikových míst. Jedním z nich je bezesporu křižovatka na náměstí I. P. Pavlova, která se zároveň pyšní nechvalným titulem nejrizikovější křižovatka v Česku. Jenom za poslední dva roky se na ní stalo 103 dopravních nehod, při kterých se zranilo 13 lidí a vznikla škoda za více než 15 milionů korun. O tomto místě jsme si povídali s odborníkem.
Pavel Greiner, provozovatel autoškoly King: „Tam nejvíce zmatků vzniká tím, že se to tam rozdvojuje do více pruhů a nikdo neví, ve kterém pruhu má správně stát, do kterého si má najet a jak má pokračovat dál. Potom dále za křižovatkou máme pouze jednu odbočení doleva do Žitné ulice a najednou auta nevědí, z kterých pruhů kam se mají řadit, to je to nejdůležitější.“
Problém spočívá především v nevyježděnosti řidičů a z neznalosti dané dopravní situace.
Pavel Greiner, provozovatel autoškoly King: „Ideální je projet si tuto křižovatku třeba jednou dvakrát v klidných časech, například v sobotu dopoledne nebo v neděli dopoledne, i když vím, že třeba do Prahy jedu někdy jindy. Dále se pak zaměřit na návěstidla, která nám říkají, kudy máme jet a hodně sledovat pruhy, do kterého se mám řadit a hlavně se dívat do zrcátek, ať neohrozím nebo neomezím někoho v tom pruhu, co je vedle mě.“
Největší problém nastává, když vozidla jedou od Karlova náměstí a následně odbočují doleva na I. P. Pavlova, kde je více pruhů vedle sebe a vozidla se nedokáží udržet ve svém pruhu a stává se, že omylem najedou do jiného.
Pavel Greiner, provozovatel autoškoly King: „Bylo by ideální dát na vozovku klidně více vodící čáry, abychom opravdu všichni viděli a to třeba i reflexně a klidně dát i více šipek na vozovku, abych přesně věděl, který je ten můj pruh, kterého se mám držet, protože jinak se v tom opravdu ztrácím, do jakého pruhu můžu jít, protože od Karlova náměstí, když odbočuji doleva, tak mám několik pruhů, ale já vůbec nevím, kolik pruhů tam je potom dál pokračujících.“
Vedle výraznějšího značení na vozovce už moc prostoru pro to, jak udělat křižovatku přehlednější a bezpečnější není. Do té doby si musí řidiči vystačit s maximální obezřetností, ohleduplností a schopností předvídat. Chybu totiž nemusíte udělat jen vy, ale i ti druzí.