Změny v jízdním řádu v prosinci tohoto roku přinesou na jedné straně posílení vlakové dopravy na trati Praha - Kolín, novou linkou S61 i kratším intervalem spěšné linky R41. Zároveň ale kvůli navyšování mobility obyvatel a snaze snížit kolony v silniční síti hrozí přetížení kapacity tratí na území Středočeského kraje i Prahy.
„Hrozí poměrně vážné komplikace v její plynulosti a spolehlivosti, protože pokud se týká kapacity stávajícího koridoru Praha - Kolín, tak ta byla prakticky vyčerpána. Když to všechno sečteme, tak se skutečně dostáváme do stavu, kdy fyzická infrastruktura už nebude stíhat poptávce po dopravě,“ zmiňuje rizika radní Středočeského kraje Petr Borecký (STAN).
Nejde ale o záležitost poslední doby, ale několika předchozích let, kdy stát v tomto ohledu zaspal a situaci nedokázal řešit včas.
„Na tento problém se tady zadělávalo minimálně dvacet let a dvacet let se tento problém nepodařilo vyřešit. Je to podobné jako v ostatních oblastech, kdy naše země není schopna vyřešit několik základních věcí, na kterých se všichni shodují, že je potřeba je udělat, ale z nějakého důvodu se to nedaří,“ vysvětluje Petr Borecký (STAN), radní Středočeského kraje.
V uplynulých dvaceti letech byly investovány vysoké částky do modernizace koridorů i vlakových souprav, ale dnes například vlaky mezi Kolínem a Prahou jezdí paradoxně o čtvrtinu času déle, než před 22 lety.
„První věc je samozřejmě dostavba infrastruktury, bez té se neobejdeme a víme to už patnáct, dvacet let. Zatím se povedly jenom drobné úpravy, ale bez navýšení počtu kolejí na koridorových tratích se nám tam ty vlaky v budoucnosti stejně nevejdou,“ varuje ředitel Integrované dopravy Středočeského kraje Zdeněk Šponar.
Situace je tak opravdu kritická. Nehrozí sice úplný kolaps dopravy, ale mohlo by to vést k omezení nákladní železniční dopravy a přesunu zboží na silně zatížené silnice, zániku spojení Praha - Ostrava a významnému omezení spojení Praha - Brno a Praha - Olomouc a v neposlední řadě také k omezení regionální dopravy.
„Bylo by záhodno, aby všechny zúčastněné strany, to znamená pod vedením Správy železnic, obstaraly finance, obstaraly stavební kapacity, provedly všechna nezbytná řízení a zahájily výstavbu dalších tratí,“ uzavírá Zdeněk Šponar, ředitel IDSK.
Pokud se problematika nezačne urychleně řešit, hrozí další umělé zpomalování vlaků a to z důvodu nedostatečné kapacity na trati. Tady by se skoro dalo říci, že už není za minutu dvanáct, ale rovnou dvanáct.