RTMplus

Kauza kolem metra D: Firmy chtějí odklad výběrových řízení. Kvůli jejich etickým kodexům


Situace kolem výstavby metra D nabírá na obrátkách. Firmy, které se chtějí podílet na realizaci projektu pražského metra D, žádají odklad výběrových řízení s odkazem na jejich etický kodex. Kauzy, které se v poslední době v souvislosti se stavbou nové linky metra objevily, včetně situace na pražském dopravním podniku, jsou totiž proti jejich etickým kodexům.

Na fakt, že není možné realizovat výběrová řízení v situaci, ve které se aktuálně Dopravní podnik Praha (DPP) nachází, upozorňují podle redakce RAILTARGET převážně velké zahraniční společnosti. Ty zastávají názor, že všechny soutěže musí proběhnout v maximálně transparentním duchu. To však v souvislosti s nedávným odvoláním několika členů představenstva DPP není možné. Odvolán byl mimo jiné i generální ředitel a předseda představenstva Petr Witowski. Pražský dopravní podnik má tak v současné době pouze prozatímní vedení, kterým byl pověřen místopředseda představenstva Ladislav Urbánek.

Podle zahraničních firem, které chtějí ve výběrovém řízení podat své návrhy, by se mělo pokračovat se soutěžemi až v momentě, kdy bude ustanoveno nové vedení DPP a vyřeší se všechny otazníky spojené s touto kauzou. Pražský dopravní podnik se společnostmi komunikuje. Na první návrh o odložení zareagoval tak, že byl podán již po uplynutí zákonné lhůty. Proto mu nebude vyhověno. „K odvolání členů Dopravního podniku a oznámení o vyšetřování dalších osob ale také došlo až po uplynutí lhůty. Z tohoto důvodu, tento argument bereme za nepodstatný,“ sdělil redakci RAILTARGET jeden ze zástupců nadnárodních společností, které se na výstavbě nového metra chtějí podílet.

DPP následně na svém webu prodloužil lhůtu podání o týden. Takovéto prodloužení však firmám nestačí. Trvají na tom, že týden je zoufale krátký časový interval. Stavba nové linky metra D nabrala kvůli jednotlivým vyšetřováním a kauzám stejně velký skluz. Není tedy podle nich důvod neposunout aktuální řízení o mnohem delší dobu, jelikož zde existuje dostatečná časová rezerva. Také se podle zahraničních aktérů stále řeší řada technických detailů, které nejsou zcela jasné a transparentně by o nich mělo rozhodnout až nové vedení DPP. Mluvit by se mělo například o tom, zda bude fungovat nová linka metra s novým zabezpečovacím zařízením. V současné době je tedy klíčovou otázkou řešení souběhu provozu se všemi technickými parametry. Zásadním tématem jsou i samotné vozové soupravy metra, kde dochází ke změnám v kvalifikačních kritériích, která musí nabízené vozy splňovat. Nabízí se tedy otázka, zda by s ohledem na transparentnost nemělo i tuto soutěženou část řešit nové vedení DPP po stabilizaci celé situace.

Všechny společnosti se podle redakce RAILTARGET mají nyní přihlásit do tzv. kvalifikačního řízení, kde budou podrobeny prvotní analýze. Pokud kvalifikací úspěšně projdou, budou poté podávat nabídky do veřejných soutěží. I pro fázi kvalifikace jsou ale technické parametry zcela zásadní.

Většina společností již v současné době má etický kodex, tedy základní vymezení společensko-právních pravidel, podle kterých daná firma funguje. Na etický kodex kladou velký důraz především v zahraničí, a to převážně velké nadnárodní společnosti. Nikoho proto asi nepřekvapí, že když dopravním podnikem i samotnou výstavnou metra D hýbe takováto zásadní korupční kauza, je proti vnitřním předpisům těchto společností se vůbec do takové soutěže hlásit. V této souvislosti by měl DPP požadavky na prodloužení soutěží akceptovat, a to i s ohledem na to, že není jasné, kam až chapadla této korupční chobotnice sahají. Jedině tak může být dosaženo maximální transparentnosti, uvádí RAILTARGET.

KAUZA DPP

V návaznosti na zásah detektivů z Národní centrály proti organizovanému zločinu v sídle pražských dopravních podniků se nedlouho poté uskutečnilo jednání dozorčí rady, kde byl z funkce odvolán předseda představenstva Petr Witowski a další manažeři. Po odvolání Witowského byl zvolen do čela podle serveru Prazsky.denik.cz dosavadní místopředseda představenstva Ladislav Urbánek.

Podle obžaloby obsadila skupina v dopravním podniku důležité funkce tak, aby spřátelení manažeři mohli ovlivňovat výběrová řízení s cílem získat od vítězných firem úplatky. Praha podala v souvislosti s kauzou trestní oznámení. Některé zakázky byly dle auditu předražené, nebo v nich podle obžaloby byla korupce.

V srpnu tohoto roku se v médiích objevila zpráva, že DPP vybral napodruhé vítěze největší stavební zakázky v historii Česka, tedy třicetimiliardového prodloužení další části metra linky D. A znovu zvítězila společnost Subterra. První rozhodnutí bylo přitom zahaleno řadou pochybností. Subterra měla totiž zvítězit i proto, že lživě nafoukla jejich stavební zkušenosti s podobnými projekty. Pochyby potvrdil i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, takže dopravní podnik musel nabídky posoudit znovu. Městský podnik následně zrušil výběr vítěze zakázky, ale nikoliv samotný tendr.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚHOS) zrušil rozhodnutí o výběru vítěze tendru na stavbu další části metra D, kterým se stalo sdružení firem zahrnující například firmy Subterra a Hochtief, v lednu tohoto roku. Těmito slovy to potvrdil mluvčí úřadu Martin Švanda. „ÚHOS zrušil rozhodnutí o výběru dodavatele a všechny následující úkony Dopravního podniku hl. m. Prahy v zadávacím řízení Provozní úsek I.D metra v Praze - úsek (Olbrachtova) - Nové Dvory - stavební část," uvedl Švanda. Podle serveru novinky.cz návrh na zrušení výběru dodavatele podala k ÚOHS společnost PVM Metro DII JV, ve které je sdruženo několik firem, mimo jiné Porr, Eurovia nebo Průmstav. „Antimonopolní úřad v současnosti vede další správní řízení, a to o návrhu proti vyloučení společnosti PVM Metro DII JV ze zadávacího řízení. V obou správních řízeních ÚOHS vydal předběžné opatření, které pražskému dopravnímu podniku zakazuje uzavřít smlouvu s dodavatelem až do pravomocného rozhodnutí,“ uvedl server na konci ledna.

Třicetimiliardovou zakázku vyhrála v září roku 2023 skupina firem vedená společností Subterra. Před tím dopravní podnik vyloučil o dvě miliardy nižší nabídku, kterou podalo sdružení kolem firem Porr a Vinci. Podle DPP nesplnilo podmínky tendru. Důvodem zrušení byly chybějící reference prokazující zkušenost s takovými technologickými postupy.

Budování nové linky metra D začalo před dvěma lety, ve výstavbě je kilometrový úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Navazovat má právě úsek z Olbrachtovy na Nové Dvory, jehož se týká zmíněný tendr. Úsek z Nových Dvorů do Depa Písnice bude jako poslední. Kvůli sporu lze však očekávat zdržení.


Zdroj: Novinky,cz; Pražský deník; RAILTARGET

Sdílet:

Více od Lenka Prokšová