Dobrá zpráva pro řidiče: Barrandovský most bude opraven do konce roku. S tímto tvrzením přišel na začátku září náměstek pražského primátora Zdeněk Hřib spolu s generálním ředitelem TSK Praha Filipem Hájkem. Zprovoznění klíčové dopravní stavby má však háček. Cena za opravu mostu z 80. let minulého století se téměř zdvojnásobila – místo 594,5 milionu vyjde stavba nakonec na 1,14 miliardy korun.
Důvodem výrazného zdražení je nevyhovující stav původní konstrukce, dále inflace i použití modernějších technologií. Jak uvedl Filip Hájek pro deník Metro, při započtení nulté fáze oprav, kdy byly opraveny mimo jiné pilíře, páté fáze, ve které se sanují povrchy, a zaplacení správce stavby se pak náklady vyšplhají dokonce na téměř 1,31 miliardy. „V současné době vidíme, že na první až čtvrté etapě je to navýšení poměrně výrazné, asi 545 milionů. Velká část z toho tvoří inflace, prošli jsme za poslední dva roky největším inflačním skokem. Z ostatních faktorů to zdaleka nejdůležitější je vliv UHPC (speciální beton) materiálu, což je nějakých 20 procent z toho zbytku,“ sdělil deníku Metro Hájek s tím, že ta největší část, tedy polovina nárůstu, jde za složitostí pokládky UHPC betonu. Rekonstrukci mostu, který je nejvytíženější v Praze a denně po něm projede 140 tisíc aut, zajišťuje firma Porr.
Další klíčovou dopravní stavbou v Praze je stavba metra D. V podzemí Nových Dvorů se v souvislosti se stavbou druhé etapy linky metra D čeká na kopnutí do země. Výstavba však oficiálně začala před dvěma lety a v současné době se pracuje na kilometrovém úseku mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. V září 2023 vyhrálo sdružení firem vedené společností Subterra tendr na dostavbu druhé etapy z Olbrachtovy na Nové Dvory, nicméně poražené sdružení firem Porr, Marti a Vinci napadlo výsledek loni u antimonopolního úřadu mj. z důvodu údajných chyb v referencích vítěze. Dopravní podnik v Praze (DPP) následně zrušil výběr vítěze zakázky, nikoli však samotný tendr. A v srpnu letošního roku se opakovalo to samé.
Pražský dopravní podnik tehdy opět vyhodnotil tendr na stavbu druhé části metra D a vybral vítěze zakázky. A znovu se jím stalo sdružení vedení firmou Subterra s cenou cca 30 miliard korun bez DPH. Firmy Porr a Vinci toto rozhodnutí Dopravního podniku Praha opět zkritizovaly. Krok DPP okomentoval deníku Metro mluvčí Subterry Vladislav Beneš. „Rozhodnutí DPP potvrdilo postoj, který Subterra zastává od samotného počátku, tedy, že naše nabídka je kvalitní a ve všech směrech odpovídá požadavkům zadavatele. Chápeme to také jako potvrzení správnosti našich argumentů, kterými jsme vyvraceli neopodstatněná tvrzení používaná pro její zpochybňování,“ uvedl Beneš.
Prodlevy však přináší zvýšení cen staveb, kvůli inflaci totiž výrazně vzrostly ceny stavebních materiálů i prací. Podle Beneše budou vyšší ceny za práci na obou etapách metra kvůli tomu, že na sebe nebudou plynule navazovat a první etapu bude nutné po provedení určité fáze prací určitý čas udržovat/konzervovat. „Druhá etapa totiž, vzhledem k opakovanému napadání výsledku soutěže neúspěšnými uchazeči, zatím stojí. Poněvadž není jasné, jak dlouho nutnost údržby první etapy potrvá, je nyní přesnější výše nákladů vyčíslitelná jen zhruba. V každém případě se však pohybuje v jednotkách miliard korun,“ sdělil dále deníku Metro mluvčí Subterry Beneš.
Dle předběžných odhadů počítaly celkové náklady na trasu metra D s téměř sto miliardami korun. Linka D by měla být zcela automatická. Řídit ji bude pouze jediný dispečink – u stanice Nádraží Krč, přičemž obsluhovat ji bude celkem 16 souprav bez kabiny pro řidiče.