Do konce listopadu budou v Plzni testovat na nejvytíženějších a nejdelších trasách osmnáctimetrový kloubový elektrobus Mercedes-Benz eCitaro G. Po nezbytných zkušebních jízdách bez cestujících byl ve čtvrtek nasazen do běžného provozu na autobusové linky 24 a 30. Kompletní karosérie se vyrábí v Holýšově u Plzně, kde je závod evropské výrobní sítě Daimler Buses z koncernu Daimler Truck.
Elektrický kloubový autobus Mercedes-Benz eCitaro G vyrazil prozatím do testovacího provozu. Po nezbytných zkušebních jízdách bez cestujících byl vůz ve čtvrtek 7. listopadu nasazen do provozu na autobusové linky 24 a 30, kde bude jezdit až do konce listopadu.
Testovací fáze provozu má za cíl seznámení s vozidlem i technologií nabíjení. Samotné dobíjení baterie vozidla probíhá ve vozovně přes noc. "Cílem je otestovat provozní parametry vozidla, porovnat jeho provoz jak s autobusy, tak s trolejbusy s pomocným bateriovým pohonem, které v dopravním podniku slouží osmým rokem," uvedla mluvčí Daimler Buses ČR Veronika Kubešová.
Plzeň patří mezi průkopníky hromadné elektromobility. Stabilní rozvoj trolejbusového provozu trvá více než 83 let, na počátku minulé dekády se v Plzni testoval hybridní autobus, poté také první rychlonabíjecí elektrobusy, které se až postupem času prosadily v některých dalších městech.
Kloubový autobus je plně elektrický a díky své délce 18,1 metrů nabízí vyšší kapacitu pro cestující. Model eCitaro G je schopen přepravit až 145 cestujících, což je ideální pro frekventované městské linky. "Zkušební provoz v reálných podmínkách náročného výškového profilu vytížených linek 24 a 30 poskytne klíčové poznatky o výkonnosti, spolehlivosti a účinnosti vozidla, přičemž bude kladen důraz na vyhodnocení specifik místního provozu. Na rušných městských trasách spojujících hlavní dopravní uzly bude zkoumána dynamika a výkonnost autobusu během denního provozu s ohledem na energetickou efektivitu a potřebu nabíjecí infrastruktury," popsala Kubešová s tím, že spuštění testování elektrobusu eCitaro G je významným krokem směrem k závěrečné fázi elektrifikace městské hromadné dopravy v Plzni, která je již dnes ze dvou třetin provozována elektrickými vozidly – tramvajemi a trolejbusy.