Novou službu pro osoby se sluchovým postižením nabízí plzeňský magistrát. Při komunikaci s úřadem mohou občané využívat překladatelskou službu, tedy překlad z nebo do českého znakového jazyka. Novinka tak rozšiřuje doposud poskytovaný online simultánní přepis řeči při telefonickém hovoru s úřadem.
„Chceme lidem se sluchovým handicapem zajistit rovnoprávný přístup k informacím a službám. Tato nová metoda přináší určitý komfort pro ty, kteří z jakéhokoli důvodu nechtějí využívat simultánní přepis, takže si v klidu svého domova a bez stresu formulují dotaz, dostanou odpověď, případně se mohou znovu doptávat na detaily,“ řekl Daniel Kůs, radní města Plzně pro oblast Smart Cities a podporu podnikání.
Překladatelská služba funguje tak, že klient zašle natočené video se svým dotazem ve znakovém jazyce na e-mailovou adresu Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. ve formě přílohy do 25 MB nebo odkazu na video. Externí organizace zajišťující službu provede překlad do českého jazyka a dotaz zašle pracovníkům úřadu, kteří jej zodpoví. Následně je tato odpověď přeložena zpět do znakového jazyka a zaslána klientovi. Služba funguje v důvěrném režimu při dodržování zásady mlčenlivosti, obsah komunikace není poskytován další straně.
Kromě překladu do znakového jazyka mohou občané využívat při telefonickém hovoru s úřadem online simultánní přepis řeči. Takový přepis probíhá v reálném čase, je doslovný a autentický. Detaily a dostupnost obou služeb, které město zajišťuje skrze svou Správu informačních technologií, jsou popsány na webu města.
I při osobním jednání klientů se sluchovým postižením na všech přepážkových pracovištích magistrátu je zajištěna možnost komunikovat s úřadem. Zaměstnanci mají k dispozici tablety se speciální aplikací, která tlumočení poskytne. Vždy je ale lepší se předem objednat přes rezervační systém www.uradbezcekani.cz, kde je přímo možnost „Objednání pro neslyšící“.