Kočky jsou s člověkem už celá tisíciletí. V umění se ale objevují až mnohem později. V Evropské grafice je to až od 16. století. A právě na zobrazování koček v umělecké tvorbě se zaměřuje aktuální výstava Dobrá kočka i ta proradná. Kočky v grafice 16. a 18. století ve Schwarzenberském paláci v areálu Pražského hradu.
Impulsem pro výstavu byl slavný list Václava Hollara Dobrá kočka, která nemlsá. V jeho díle se objevují i další listy s tematikou koček. Pro jejich zobrazování ve výtvarném umění a jejich symboliku je typická protikladnost. Objevují se tam jak kočky dobré, tak i ty proradné. Zobrazování koček proto nebylo všude po Evropě stejně oblíbené.
Zajímavé je, že kočky se v evropské grafice objevují zprvu jako doprovodný motiv, až posléze i jako hlavní námět.
Kromě Václava Hollara můžete na výstavě obdivovat i další umělce, zejména nizozemské manýristy.
Na tomto zábavném díle můžete pozorovat výjimečný jev a to zobrazení kočky a muže. Což bylo v té době v uměleckém světě naprostou raritou. Kočky byly totiž zobrazovány zásadně s ženami, dětmi, případně jako atributy. Až do moderního umění nebylo pro muže zkrátka důstojné nechat se zvěčnit s kočkou. Ty časy už jsou ale naštěstí pryč a kočky jsou součástí mnoha českých domácností a to jak ty dobré, i ty proradné. Výstavu můžete navštívit až do 29. září.