RTMplus

Výstava ukazuje grafiku Dobré kočky i té proradné


Lept Dobrá kočka, která nemlsá z roku 1646 patří k nejznámějším i nejzáhadnějším dílům Václava Hollara; můžeme ho označit za jeho ikonické dílo. V Hollarově grafické tvorbě nacházíme také další listy s tematikou koček, „hodných“ i „proradných“. Toto protikladné pojetí odpovídá ambivalentnímu vnímání a zobrazování koček ve starém evropském umění. A vy si vše můžete prohlédnout na aktuální výstavě ve Schwarzenberském paláci Dobrá kočka i ty proradná. Kočky v grafice 16. a 18. století.

Kočky jsou s člověkem už celá tisíciletí. V umění se ale objevují až mnohem později. V Evropské grafice je to až od 16. století. A právě na zobrazování koček v umělecké tvorbě se zaměřuje aktuální výstava Dobrá kočka i ta proradná. Kočky v grafice 16. a 18. století ve Schwarzenberském paláci v areálu Pražského hradu.

Impulsem pro výstavu byl slavný list Václava Hollara Dobrá kočka, která nemlsá. V jeho díle se objevují i další listy s tematikou koček. Pro jejich zobrazování ve výtvarném umění a jejich symboliku je typická protikladnost. Objevují se tam jak kočky dobré, tak i ty proradné. Zobrazování koček proto nebylo všude po Evropě stejně oblíbené.

Zajímavé je, že kočky se v evropské grafice objevují zprvu jako doprovodný motiv, až posléze i jako hlavní námět.

Kromě Václava Hollara můžete na výstavě obdivovat i další umělce, zejména nizozemské manýristy. 

Na tomto zábavném díle můžete pozorovat výjimečný jev a to zobrazení kočky a muže. Což bylo v té době v uměleckém světě naprostou raritou. Kočky byly totiž zobrazovány zásadně s ženami, dětmi, případně jako atributy. Až do moderního umění nebylo pro muže zkrátka důstojné nechat se zvěčnit s kočkou. Ty časy už jsou ale naštěstí pryč a kočky jsou součástí mnoha českých domácností a to jak ty dobré, i ty proradné. Výstavu můžete navštívit až do 29. září. 

Sdílet:

Více od Ondřej Švec