Ředitelství silnic a dálnic pokračuje ve vysouvání ocelové konstrukce dálničního mostu vedoucího přes řeku Moravu u Napajedel. Během druhého a nejdelšího výsunu ze tří se konstrukce v průběhu několika dnů posune o 46 metrů. Unikátní most, který vyniká netradičním technickým řešením ocelové konstrukce a barevným odstínem zvoleným přesně podle známého amerického Golden Gate Bridge, by se měl pro řidiče otevřít koncem letošního roku.
Práce na dálničním mostě u Napajedel postupují doslova mílovými kroky. Ředitelství silnic a dálnic hlásí, že v průběhu několika dnů povyroste o 46 metrů. Postupně se totiž uskutečňuje v pořadí druhý a předposlední výsun, který směřuje ke kompletaci unikátního mostu přes řeku Moravu. Ve své finální délce bude mít rozpětí 115 metrů a stane se tak druhým největším mostem na Moravě. A také pomyslným napajedelským Golden Gate Bridge, kterému se bude podobat speciálně zvolenou barvou.
„Ocelová konstrukce včetně oblouku bude vážit více než 1 700 tun. Sytě červenou barvu jsme s projektanty zvolili přesně v odstínu amerického Golden Gate Bridge, aby byl dominantou v okolí. Netradiční je také ocelová konstrukce v plné šíři dálnice, která bude společná pro oba jízdní směry. Obvykle stavíme mosty pro každý směr zvlášť, tedy pravý a levý. Netradiční technické řešení jsme zvolili také s ohledem na nebezpečí povodní na řece Moravě v této lokalitě, kde hladina může velmi rychle stoupnout až o čtyři metry. To je jeden z důvodů, proč most nestojí na pilířích. Dále šlo o zachování průjezdnosti lodní dopravy,“ vysvětlil ředitel Správy Zlín ŘSD Karel Chudárek.
Směrové pruhy dálnice na mostě budou od sebe oddělené konstrukcí ocelového oblouku a závěsů, na kterých je zavěšený ocelový trám spřažený s betonovou deskou. Samotný oblouk je také ocelovým trámem o vnějších rozměrech 2,5 x 2,6 metrů. Na něm bude most zavěšený na táhlech, která budou po dvojicích v sedmnácti řadách. Aby most překlenul řeku Moravu, je na programu ještě jeden poslední výsun.
„Poslední třetí výsun plánujeme dokončit v únoru 2025. Na jaře pak osadíme konstrukci na ložiska a zahájíme montáž ocelového oblouku, na kterou využijeme dva velké mobilní jeřáby z obou břehů Moravy. Následně nás čekají práce na spřažené železobetonové desce. Ta bude jednotná pro celou šířku mostu a spotřebujeme na ni více než 1000 metrů krychlových betonu,“ přiblížil harmonogram prací hlavní stavbyvedoucí Ondřej Kubíček.
Dálniční most na D55 výrazně zvýší plynulost a bezpečnost silničního provozu v okolí Napajedel. Omezit by se díky němu měly také kolony, které se v těchto místech tvoří při dopravní špičce.
„Součástí stavby je i protihluková stěna, která ochrání obytnou zástavbu Napajedel před hlukem z dálnice. Most budujeme v předstihu před dálničním úsekem mezi Napajedly a Babicemi jednak z důvodu špatného stavu současného mostu na silnici I/55, ale také aby byl co nejdříve ukončen stav, kdy musí řidiči sjíždět z dálnice přes kruhový objezd u čerpací stanice,“ doplnil ředitel Chudárek.
Foto: ŘSD