Výstavba sedmnáctikilometrového úseku dálnice D49 mezi Hulínem a Fryštákem se komplikuje. Kvůli nedávnému rozhodnutí Nejvyššího správního soudu muselo Ředitelství silnic a dálnic část stavebních prací zastavit a zatím není jasné, kdy v nich bude moci pokračovat.
Výstavba dálnice D49 je aktuálně ve vysoké fázi rozpracovanosti. Z velké části jsou položeny asfaltové a betonové vozovkové vrstvy a v pokročilé fázi výstavby jsou rovněž mosty.
Po nedávném rozhodnutí Nejvyššího správního soudu však právní moci pozbylo stavební povolení na část stavby. Stavební úřad stanovil rozsah nezbytných úprav v rámci konzervace stavby a určil objekty, na kterých ŘSD již pracovat nesmí.
„Můžeme dále pracovat na objektech, na něž máme vydané pravomocné stavební povolení. Naopak například již nesmíme pokračovat v pracích na inženýrských sítích či retenčních nádržích. Nevíme, jak dlouho stavba bude přerušená. Stále věříme, že se nám ji podaří dokončit v plánovaném termínu, a to do konce roku,“ sdělil ředitel Správy Zlín ŘSD Karel Chudárek.
V rámci konzervačních prací musí dělníci dokončit například všechny mosty. „Řídíme se pokyny investora a pracujeme jen tam, kde to v rámci konzervace stavby stanovil stavební úřad. Dokončujeme například mostní konstrukce včetně estakády u Fryštáku a pokládáme vrstvy na vozovky tak, aby byly zajištěny odtokové poměry a ochrana podloží proti erozi,“ říká ředitel závodu Inženýrské stavitelství Morava ze společnosti Skanska Jiří Vinklárek.
Termín obnovení všech prací na dálnici D49 je nyní v rukou ministerstva dopravy, které bude rozhodovat o zpravomocnění stavebního povolení.
„Nejvyšší správní soud dal letos za pravdu aktivistům a zrušil původní rozhodnutí ministerstva dopravy mimo jiné z důvodu nedostatečně odůvodněných závazných stanovisek dotčených orgánů. Jedná se například o Ministerstvo zdravotnictví ČR, ČEPS a.s, Drážní úřad, GasNet s.r.o., Vodovody a kanalizace Kroměříž a další. Ty ministerstvo dopravy vyzvalo k doplnění stanovisek. Poté bude moci o rozkladu rozhodnout,“ doplnil Chudárek.
Nový úsek dálnice D49 mezi Hulínem a Fryštákem by měl odvést část tranzitní dopravy například ze Zlína, Otrokovic, Holešova, Hulína a řady obcí na stávající trase silnice I/49, I/55, II/490 a II/432 v okresech Kroměříž a Zlín. V budoucnu má dálnice D49 spojit východní Moravu se západním Slovenskem.
Foto: ŘSD