Plzeňský kraj zahájil komplexní rekonstrukci mostu přes Berounku v Liblíně na Rokycansku, se 138 metry jednoho ze tří nejdelších v regionu. Téměř 100 let stará železobetonová konstrukce, která spojuje sever Plzeňska s Rokycanskem a dálnicí D5, je v havarijním stavu a jeho nosnost je od ledna 2021 omezená na pět tun. Oprava přijde na 89 milionů korun bez DPH. Začala stavba provizorního mostu, po němž se začne jezdit druhý týden v únoru, oprava památkově chráněného mostu bude hotová do podzimu, řekl náměstek krajské správy a údržby silnic (SÚS) Martin Vít.
Firma Colas už začala stavět provizorní most u vodáckého kempu, 200 metrů od opravované konstrukce. "Ze strany od Liblína se tam v prosinci navezlo 18 kamionů konstrukce provizorního mostu a včera už se nasouvala. Celý bude hotový do konce ledna a poté se pokryjí asfaltem provizorní komunikace před a za náhradním mostem," řekla Jana Mrázová ze SÚS. Provoz vozů do pěti tun tam bude v jednom pruhu na semafory, vznikne tam i chodník. Podle Víta se staví podpěry pro provizorní přemostění.
"Poté, co se zprovozní provizorní konstrukce, se začne s demolicí částí současného mostu. A na podzim (možná už v září) by měl být puštěný provoz zpátky na původní most a začne demontáž dočasného mostu. Pak se ještě dodělají práce na spodní stavbě opraveného mostu, které už neomezí provoz," řekl Vít. Hotovo by mělo být do poloviny roku 2026.
Most, který je od roku 2019 kulturní památkou, je hodně využívaný. Kamiony teď musí po objízdné trase přes dolanský most za Plzní, výjimečně přes zvíkovský na východním okraji Rokycanska, kde jsou serpentiny. Obě objížďky měří asi 40 kilometrů.
Podle Víta je opravovaný most výrazně poškozený, mostovka je úplně odtržená od stojek, stav kontroluje SÚS každých 14 dní. Po demoličních pracích zbudou na mostě jenom sloupy, předpolí a dva oblouky. Vymění se celá mostovka, vozovka a nevyhovující stojky, řekl. Po opravě nebude mít žádné omezení tonáže. Bude mít šířku 6,5 metru mezi obrubami a vznikne tam chodník. "Museli jsme zachovat stejný pohled na most, vlastně se staví jeho replika," uvedl.
"Netěšíme se na to, až bude most opravený, protože se nám opět zvýší doprava v obci. Ale samozřejmě by bylo špatné, kdyby se uzavřel," řekla starostka Liblína Ester Lipertová (SNK městyse Liblín). Podle ní jde o důležitou spojku mezi Rokycanskem a severem Plzeňska. "Jezdí tam naše děti a je tam lékař. A hodně lidí jezdí se severu Plzeňska na Rokycansko za prací," uvedla. Podle ní po něm před snížením nosnosti jezdilo hodně kamionů.
Předpokládaná cena podle projektu přesahovala 120 milionů Kč, ale konkurence šesti dodavatelů ji stlačila. Podle náměstka hejtmana Pavla Čížka (STAN) dá letos kraj na Rokycansko, kde má 458 kilometrů silnic druhé a třetí třídy, 411 milionů Kč. Letos na podzim se tam otevře nové napojení severního Rokycanska na D5, kam půjde ještě 165 milionů Kč. Dále se připravuje oprava části "staré pražské" silnice II/605 za 90 milionů Kč. Všechny tři největší stavby včetně Liblína, které podpoří IROP zhruba 85 procenty, přijdou na 350 milionů Kč.
čtk