Správa železnic (SŽ) dokončila na hlavní trati z Plzně do Chebu instalaci zabezpečovacího systému za více než miliardu korun. Celoevropský systém ETCS, který zajišťuje provoz vlaků mezi odlišnými soustavami národních železnic, tak po čtyřech letech výstavby zajišťuje bezpečný provoz na významné části třetího tranzitního koridoru.
Jako první byla v roce 2021 aktivována radiobloková centrála ETCS pro úsek mezi Plzní a Chebem. "V hlavních kolejích jednotlivých železničních stanic a ve všech mezistaničních úsecích bylo nainstalováno 910 eurobalíz, které slouží ke komunikaci mezi traťovou a palubní (vlakovou) částí ETCS. Byly také provedeny úpravy stávajících staničních i traťových zabezpečovacích zařízení, která zajišťují přenos dat o volnosti úseků, stavu jízdních cest a přejezdů a dalších informací do radioblokové centrály," uvedla mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.
Letos na jaře byla ve stanici Cheb dokončena náhrada stávajícího reléového zabezpečovacího zařízení za elektronické 3. kategorie, které se ovládá z jednotného obslužného pracoviště. Navíc umožňuje obsluhu z Centrálního dispečerského pracoviště v Praze.
Práce v Chebu dále zahrnovaly doplnění elektrického ohřevu výhybek a potřebné úpravy kolejí, sdělovacího zařízení, rozhlasu pro cestující a informačního a kamerového systému. Stavebními úpravami pak prošly prostory pro novou stavědlovou ústřednu a místnost pro sdělovací zařízení, současně došlo ke změně uspořádání dispečerských pracovišť.
Systém ETCS je standardizované evropské vlakové zabezpečovací zařízení, které zajišťuje provoz vlaků mezi odlišnými systémy národních železnic. Jeho instalace zvyšuje plynulost a současně i bezpečnost železniční dopravy.