RTMplus

Klid do obce Žár přináší nově vybudovaný obchvat


Dlouho očekávaný klid, a hlavně větší bezpečí přináší do obce Žár nedaleko Nových Hradů nově vybudovaný obchvat. Řidiči ho mohou využívat už od středy 17. července, což je o tři měsíce dříve, než bylo plánováno. Komunikace, díky níž se řidiči vyhnou nejen obci, ale především úzké hrázi Žárského rybníka, která je smutně proslulá velkým množstvím dopravních nehod, si vyžádala náklady cca 232 milionů korun. Část hradil kraj a částkou 166 milionů přispěla Evropská unie.

Sejít se na dokončené stavbě, která ulehčí život obyvatelům Jihočeského kraje. To je pro hejtmana Martina Kubu vždy radost. Uvedl to v rámci slavnostního otevření obchvatu a upozornil, že přesně tyto typy staveb jsou pro jižní Čechy zásadní. „Obchvaty a dopravní stavby Jihočechům dlouhodobě chybí. To byl prostě fakt a my jsme to věděli, když jsme do vedení kraje před čtyřmi lety přicházeli. Proto jsem slíbil, že budeme dělat maximum, abychom to dohnali a dnes tu stojíme na obchvatu Žáru, což je na silnici mezi Novými Hrady a Českými Budějovicemi. Vyhýbáme se vesnici Žár, kde byl velmi složitý, komplikovaný a nebezpečný dopravní průjezd přes hráz rybníka, takže tenhle obchvat byl opravdu dlouho očekávaný,“ uvedl hejtman Kuba a poděkoval všem, kdo se na stavbě podíleli. „Povedlo se ho postavit o tři měsíce dřív. Z toho mám opravdu radost, protože jsem si vědom, že Jihočechy každou tou stavbou trochu obtěžujeme a jsou nějaké komplikace či objížďky. Omlouvám se jim za to. Ono to bez toho nejde, ale o to víc mě těší, když se podaří dokončit stavbu dřív, než bylo plánováno. A zde skoro o čtvrt roku. To je prostě fajn,“ dodal hejtman a prozradil, že zásadní obchvat se aktuálně připravuje i u nedalekých Trhových Svinů, kde se současnému vedení kraje ve spolupráci s městem podařilo maximálně pohnout s přípravou. „Teď došlo ke změně územního plánu, takže už máme územní rozhodnutí, budeme žádat o stavební povolení, to bychom měli mít v příštím roce a jak jsme slibovali, tak pořád držíme termín, že bychom v roce 2026 měli začít stavět,“ uzavřel hejtman Kuba.  

Že jsou Jihočeši ve výstavbě silnic premianty potvrzují i zástupci jihočeské pobočky Centra pro regionální rozvoj, kteří na ně pomáhají zprostředkovat evropské dotace. „Rekonstrukce a výstavba silniční sítě je jihočeskou doménou. Z 1 350 km silnic, které se s pomocí evropských peněz z IROP v Česku vybudovaly v předchozím programovém období, připadá na Jihočeský kraj 219 km, což je v regionálním srovnání vůbec nejvíc. V aktuálním období jde po obchvatu Vlachova Březí už o druhý úspěšně dokončený silniční projekt,“ řekl Petr Bouška, ředitel jihočeské pobočky Centra pro regionální rozvoj, které projekty IROP kompletně zastřešuje. „Dalších 384 milionů korun jsme už Jihočeskému kraji přiklepli na šestici nových projektů nejen z oblasti silnic, ale také e-governmentu, veřejné dopravy nebo budování cyklostezek. A další čtyři podané projekty aktuálně vyhodnocujeme,“ dodal Petr Bouška. 

Nové obchvaty jsou pro obyvatele jihočeských obcí zásadní. Starosta obce Žár Přemysl Tupý vyzdvihl zejména úlevu od dopravní zátěže, vyšší bezpečnost a celkové zlepšení životních podmínek. „Tady ta doprava neutichala ani ve dvě, ve tři hodiny v noci. Dneska kamionová doprava, nebo doprava obecně, žije, je tady spousta podniků, kam kamiony zajíždí pro nakládku a pro odvoz materiálu, takže samozřejmě tohle všechno jezdilo přes nás. Dneska téměř nikdo neudělá krok bez auta, takže se zvýšila i osobní doprava. A to nemluvím o bezpečnosti. Celá žárská hráz a tím pádem i průjezd obcí Žár přinášel dopravní komplikace a nehody. Bohužel i smrtelné,“ uvedl starosta.
  
Obchvat obce začíná ve směru od Českých Budějovic a Trhových Svinů před cedulí Žár. Řidiči tak mohou obec objíždět po levé straně. Nově vybudovaná přeložka vede přes mírné návrší, Žárský les a v pravotočivé, lehce padající zatáčce se stáčí k Žárskému rybníku a dále se napojuje na komunikaci do Nových Hradů. Součástí více než dva kilometry dlouhého obchvatu je i železobetonový most o délce 126 metrů. Součástí stavby jsou také tři migrační objekty pro drobné živočichy, především obojživelníky. Nechybí ani 9 sjezdů k pozemkům, které byly vybudovány z důvodu zachování přístupu vlastníků na okolní pozemky.

Sdílet:

Více od František Fazekas