Méně aut a více místa pro lidi - to je hlavní idea budoucího vzhledu Petrské čtvrti. Možným řešením by mohly být takzvané superbloky, což jsou zóny, které kombinují zeleň, chodníky, cyklostezky a omezený provoz vozidel. Něco takového už dlouhodobě funguje na příklad ve Vídni či Barceloně.
"Petrská čtvrť je jedna z posledních tady na Praze 1, která skutečně má obrovský množství rezidentů. To znamená, není to žádný jak dneska říká Disneyland, je to skutečně místo k bydlení. Studenti si vzali za své, z vysoké školy stavební z architektury a zároveň z vysoké školy dopravní, tak si vzali za své, že utvořili dvě skupiny, které vymyslely jakýsi projekt, co by se s Petrskou čtvrtí dalo dělat", řekl Vojtěch Ryvola (Naše Praha 1), radní MČ Praha.
Oba studentské projekty byly představeny během veřejné debaty, které se zúčastnil náměstek primátora Hlaváček, starostka a radní pro dopravu Prahy 1 .
"Studentské návrhy samozřejmě mají ten luxus, že nemusí respektovat spousta nařízení, které v městské části jsou, od památkářů až přes různá dopravní omezení a tak dále", řekla Terezie Radoměřská (TOP 09), starostka MČ Praha 1.
První projekt dopravu v Petrské čtvrti razantně omezuje a parkování umožňuje pouze v parkovacích domech na okraji čtvrti, zatímco druhý kromě parkovacího domu na Těšnově počítá s parkováním ještě při vjezdech do Petrské čtvrti. Oba projekty se však shodují, že doprava by zde neměla fungovat pro tranzit.
"Pro vaši představu ulice Lannova která tady prochází tak jsme dělali měření a 2300 aut projelo a z toho jenom 300 aut bylo místní", řekl Vojtěch Ryvola (Naše Praha 1), radní MČ Praha.
"My jsme na začátku, máme takový výkop první výkop dvou zajímavých studentských projektů, které možná trošku tak jako navrhnou kudy se dá uvažovat, ale je to jako v každé diskuzi, otvírají se nová témata, otevírají se nové problémy na které třeba občani upozorní a je potřeba je důkladně prodiskutovat" řekla Terezie Radoměřská (TOP 09), starostka MČ Praha 1.
V mnohem bližší budoucnosti, přibližně v létě roku 2025, čeká Prahu1 revitalizace ulice Na Poříčí, kterou denně projde téměř 30 000 lidí.
"Ubíráme jeden jízdní pruh, protože ta auta budou jezdit na tramvajových kolejích, ten jízdní pruh se stane tím parkovacím pruhem a ten dnešní parkovací pruh, o ten se rozšíří chodníky tím, že vlastně vznikne mnohem větší prostor, kde můžou lidé chodit sednout si odpočinout si povykládat" řekla Danuše Siering - zakladatelka iniciativy GoFlorenc.
Jak bude vypadat Petrská čtvrť rozhodnou její občané. Až na základě jejich připomínek by mělo být vypracované zadání pro veřejnou architektonickou soutěž a k samotné realizaci by mohlo dojít v roce 2026.