Drony disponující kamerou s rozlišením 4K se stávají nedílnými pomocníky policie. Pomáhají při pátracích akcích, dohlížejí na bezpečnost silničního provozu nebo monitorují a dokumentují dopravní nehody. Brzy by však mohly i měřit rychlost nebo vzdálenost mezi jedoucími vozidly.
"Funguje to tak, že máme pilota, který vzlétne do vzduchu a stará se přímo o ten dron, to jeho ovládací zařízení je propojeno s monitorem ve vozidle a u toho sedí další policista s dopravního inspektorátu, který je vysílačkou spojen s hlídkami policie, které jsou vpovzdálí a oni si toto vozidlo svedou na bezpečné místo," řekl Miloslav Nosek - kriminalista.
"Je možné tam zadat v podstatě jakékoli kritérium. Jestli to auto odbočí, zastaví, nezastaví, cokoliv zadáte, tak ten proces to hlídá, jakmile nastane ta podmínka, tak je výstupem protokol, kde jsou ty věci zaznamenány a samozřejmě záznam z dronu," řekl Ondřej Smotlacha - náměstek ředitele krajského ředitelství.
I policie musí dodržovat pravidla, které se vztahují k provozování dronů. Na to dohlíží Letecká služba, které musí povolit každý jednotlivý monitoring.
"Máme tedy výhodu v tom, že jsme státní letadla, takže pokud je to důležité pro plnění úkolů a zajištěna bezpečnost, tak se můžeme odchýlit od civilních předpisů," řekl Ondřej Smotlacha - náměstek ředitele krajského ředitelství.
"Když jsme s tím dronem třeba ve výšce 50 metrů, tak musíme být zároveň od té dálnice taktéž 50 metrů, vzdálenost 1:1, protože kdyby náhodou ten dron spadl, tak je to takzvaná bezpečná dopadová plocha, že by nedopadl na tu dálnici a nezpůsobil tím nějaké zranění nebo dopravní nehodu," řekl Miloslav Nosek - kriminalista.
Dron nás tedy může natočit nebo vyfotit téměř kdekoli a šance, že bychom si ho všimli, je téměř nulová. Číhající hlídka je vzdálená přibližně tři minuty jízdy od místa, kde byl přestupek zaznamenán.
"Častější prohřešky, které jsme odhalili, bylo předjíždění v místech, kde je to zakázáno, odbočování, kde je to zakázáno, případně bezpečnostní pásy nepoužité," Ondřej Smotlacha - náměstek ředitele krajského ředitelství.
Bezpilotní prostředky nemůže řídit kde kdo a je na to potřeba speciální výcvik.
"Může je řídit jen vyškolený policista, ten policista musí být nejen proškolen, ale i přezkoušen Úřadem pro civilní letectví a u nás jsou to především kriminalističtí technici," řekl Ondřej Smotlacha - náměstek ředitele krajského ředitelství.
Sundat nohu z plynu byste nyní měli nejen při zahlédnutí policejního vozu, protože technologie pro měření rychlosti pomocí dronů je již hotová a čeká pouze na certifikaci. Ta by měla být hotová do konce letošního roku.