Klienti domova pro seniory v Uherském Hradišti mají k dispozici nového pomocníka. Jmenuje se Robin a jeho úkolem je poskytovat emoční podporu a zmírňovat pocity osamělosti u seniorů. Není však z masa a kostí, jak byste si nejspíš mohli myslet. Jedná se o interaktivního sociálního robota s umělou inteligencí!
„Věříme, že zavedení robota Robina přinese našim klientům nové možnosti sociální interakce a podpoří jejich psychickou pohodu. Naším cílem je neustále zlepšovat kvalitu poskytované péče a využívat inovativní metody, které mohou obohatit život našich seniorů,“ uvedla vedoucí Domova pro seniory Uherské Hradiště Lenka Šupková.
Robot dokáže díky umělé inteligenci rozpoznávat obličeje, analyzovat emoce, hrát hry a pomáhat rozvíjet sociální dovednosti uživatelů sociálních služeb. Je vybaven čidly, mikrofony a kamerou, což mu umožňuje samostatný pohyb a interakci s okolím. Mezi jeho schopnosti patří také vedení konverzací, přehrávání hudby a audioknih, asistence při cvičení či připomínání denních aktivit.
„Naším cílem je přinést do péče o seniory inovace, které zlepší jejich každodenní život. Robot Robin je navržen tak, aby byl přátelský a snadno ovladatelný, což usnadňuje jeho přijetí mezi seniory,“ řekl Petr Panýrek, předseda představenstva High Tech Park, jež technologii do domova pro seniory dodává.
Projekt pod vedením Kalendy Vávrové je realizován pod hlavičkou Ostravské univerzity v rámci výzkumného programu spolufinancovaného Evropskou unií, jehož cílem je zkoumat a rozvíjet bezpečné využívání digitálních technologií pro zlepšení fyzického, psychologického a sociálního života.
„Spolupráce mezi akademickou sférou a poskytovateli sociálních služeb je klíčová pro vývoj efektivních řešení, která mohou zlepšit kvalitu života seniorů. Věříme, že robot Robin přispěje k lepšímu porozumění možností a limitů, se kterými se pracovníci a klienti setkávají v praxi,“ informovala Marie Pinďáková z Katedry sociální práce Ostravské univerzity.
Sociální služby Uherské Hradiště dlouhodobě usilují o implementaci moderních technologií do svých zařízení s cílem zkvalitnit péči o klienty a usnadnit práci pečovatelskému personálu. Tento krok je dalším potvrzením snahy organizace jít s dobou a využívat inovace, které mohou zvýšit komfort a kvalitu života klientů ve svých zařízeních.
„Digitalizace nám nikdy nepomůže vyřešit vše, nikdy v plnosti nenahradí pracovníka. Na druhou stranu může zmírnit některé skutečnosti, se kterými se potýkáme, například velkou časovou vytíženost pracovníků v sociálních službách,“ doplnila ředitelka Sociálních služeb Uherské Hradiště Marie Fremlová.