Ještě před Vánocemi se pracovníkům DSZO podařilo dokončit rekonstrukci historického kloubového trolejbusu z roku 1982 pro Technické muzeum v Brně. Obnova vozu trvala od roku 2019 a vyšla na 7,6 milionů korun.
Československo-jugoslávský trolejbus Škoda-Sanos byl prvním typem u nás vyrobeného článkového trolejbusu, který byl v naší zemi zařazen do provozu městské hromadné dopravy. Tento vůz byl v roce 1982 zkoušen právě ve Zlíně a Otrokovicích a o rok později zde byl zařazen i do trvalého provozu s cestujícími.
„Konkrétně tento první prototyp jezdil ve Zlíně a Otrokovicích s evidenčním číslem 70, později 301, až do svého vyřazení v roce 1994. Poté byl vůz předán Technickému muzeu v Brně,“ upřesnil mluvčí DSZO Vojtěch Cekota.
Do roku 2008 mohl být vůz ještě používán k příležitostným předváděcím jízdám. Potom již jeho zhoršující se technický stav jízdu neumožňoval.
„Restaurování trolejbusu Škoda-Sanos v rozsahu generální opravy umožní jeho opětovné uvedení do provozuschopného stavu, aby mohl být znovu příležitostně využíván jako historické drážní vozidlo s možností prezentace široké veřejnosti při předváděcích jízdách. Podařilo se jej zároveň v co největší míře vrátit do stavu, který odpovídá jeho původnímu vzhledu po vyrobení,“ informoval Tomáš Kocman z Technického muzea v Brně.
Automechanici, karosáři a elektromontéři DSZO mají s opravami historických vozidel bohaté zkušenosti – za posledních dvacet let zrekonstruovali již šest historických skvostů. Zakázku pro Technické muzeum v Brně získalo DSZO na základě výběrového řízení.
„Byla to pro nás prestižní práce i otázka určitého citového vztahu. Vždyť tento nyní historický exponát odjezdil v osmdesátých a devadesátých letech většinu svých kilometrů právě ve Zlíně a Otrokovicích. Počítáme s tím, že nám jej Technické muzeum občas zapůjčí, abychom jej mohli při některé slavnostní příležitosti ukázat v plné kráse i našim cestujícím,“ uvedl ředitel DSZO Josef Kocháň.
Na této zakázce bylo podle DSZO náročné mimo jiné její rozdělení do několika etap a rozložení do poměrně dlouhého časového období.
„Přivezli k nám na podzim 2019 celý vůz. Museli jsme jej rozpojit a rekonstruovat nejdříve samostatný zadní článek, potom přední článek, nakonec opět oba díly spojit dohromady a oživit jako fungující celek. Opotřebení vozidla bylo značné a jeho poškození korozí rozsáhlé. Mnoho prvků muselo být nahrazeno nově vyrobenými komponenty,“ upřesnil mistr údržby Ladislav Matušinec.
Technické muzeum v Brně plánuje slavnostní představení rekonstruovaného kloubového trolejbusu Škoda-Sanos v moravské metropoli v roce 2025.
Foto: DSZO