I tento rok připravuje Biskupství plzeňské a obecně prospěšná společnost Ars Christiana Plzeňský varhanní festival. Posluchači se opět mohou těšit na varhanní koncerty i výstavu o varhanách. Festival se uskuteční v katedrále sv. Bartoloměje a v kostele Korandova sboru v Plzni.
A na co zájemci mohou letos těšit?
Koncerty v katedrále sv. Bartoloměje:
Osmnáctý ročník plzeňského varhanního festivalu otevře zahraniční host – Erwin Wiersinga z Holandska. Zazní dílo Josefa Kličky, Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, Berta Mattera, Césara Francka, Maurice Ravela, Jehana Alaina, Thierryho Escaiche. Koncert si můžete vychutnat v pondělí 28. dubna v 19:00 v plzeňské katedrále sv. Bartoloměje.
Erwin Wiersinga (*1962) studoval na konzervatoři v Groningenu u Wima van Beeka a absolvoval obor varhany (s vyznamenáním). Stejný diplom získal i v oboru klavír. Vyučoval varhany na Universität der Künste v Berlíně (v letech 1997-2019) a od roku 2009 na Prins Claus Conservatoire v Groningenu. V roce 2014 byl spolu s Leo van Doeselaarem jmenován titulárním varhaníkem u slavných varhan Arpa Schnitgera v Groningenu. Pravidelně koncertuje v Nizozemí a dalších evropských zemích, vystupoval v Koreji, Číně, Japonsku a USA. Natočil několik rozhlasových (a oceněných) CD nahrávek na významné historické varhany v Německu, Holandsku a Belgii. V roce 2006 hrál na varhany v Berlínské státní opeře v opeře Doktor Faust pod vedením Daniela Barenboima. Působí také v různých profesionálních orchestrech, od roku 2007 často spolupracuje s Královským Concertgebouw orchestrem, kde spolupracoval s dirigenty jako Mariss Jansons, Ricardo Chailly, Ivan Fischer a další. V roce 2016 odehrál americkou premiéru Theatrum bestiarium Detlefa Glanerta s Concertgebouw orchestrem v Carnegiehall v New Yorku. Jako hostující profesor byl pozván vyučovat na několika evropských konzervatořích, také v Pekingu, Tokiu a Soulu.
Druhým interpretem Plzeňského varhanního festivalu bude rovněž zahraniční host – Roberto Bonetto z Itálie. Pro svůj koncert 12. května v 19:00 v plzeňské katedrále sv. Bartoloměje si připravil skladby Francesca Geminianiho, Antonia Vivaldiho, Johanna Sebastiana Bacha, Heitora Villa-Lobose, Henriho Dalliera, Gabriela Pierného, Aivarse Kalējse, Marcela Duprého.
Roberto Bonetto vystudoval s vyznamenáním varhanní hru a varhanní skladbu u Renza Buji na Konzervatoři v Padově. Později absolvoval hru na cembalo na Konzervatoři ve Veroně pod vedením Danila Costantiniho a studium harmonie, kontrapunktu a fugy u Antonia Zanona. Zúčastnil se dalších kurzů u slavných učitelů, jako byl Jean Langlais, Gaston Litaize, Daniel Roth, Ton Koopman, Emilia Fadini. Později si prohloubil vzdělání francouzského romantického repertoáru v Paříži u Naji Hakima. Rozhodující bylo setkání s osobností Jeana Guilloua a v letech 2005 až 2018 účast na četných evropských představeních Révolte des Orgues pro devět varhan a bicích nástrojů. Koncertní činnost provozuje v Itálii i v zahraničí, s četnými sólovými vystoupeními po celé Evropě a Japonsku. Spolupracoval také s rozličnými orchestry a sbory, uspořádal mnoho koncertů – zejména s žesťovým kvartetem Organa et Bucinae. Nahrával také pro různá vydavatelství a pro rozhlasové a televizní stanice. Je titulárním varhaníkem opatství Isola della Scala. V roce 2023 obdržel mezinárodní cenu Costantinus Magnus Xl^ edition v sekci Hudba, kino a zábava.
Dále se v rámci Plzeňského varhanního festivalu představí také varhaník Jürgen Essl ze Spolkové republiky Německo. Stane se tak 26. května v 19:00 v plzeňské katedrále sv. Bartoloměje a uslyšíte dílo Johanna Sebastiana Bacha, Ference Liszta a Jürgena Essla.
Jürgen Essl je jedním z předních varhaníků a skladatelů současné evropské hudební scény. Varhany studoval v Německu a ve Francii u Ludgera Lohmanna a Francise Chapeleta, studia později dokončil ve Vídni u Michaela Radulesca (profesor na Hochschule für Musik und Darstellende Kunst ve Stuttgartu). Pravidelně vystupuje na nejprestižnějších místech po celém světě, včetně míst jako Notre Dame v Paříži, Kolínský dóm, Auditorio Nacional v Madridu, Smetanova síň v Praze, Koncertní dům ve Vídni, Mariinské divadlo v Petrohradě, Moskevská filharmonie, dále pak v Amsterdamu, Milánu, Tel Avivu, Tokiu, Tchaj-Peji, Mexiku a USA. Od roku 2003 působí také jako profesor varhanní hry na Musikhochschule Lübeck a varhaník v zámeckém kostele Sigmaringen. Je spoluzakladatelem společnosti Mezinárodní letní hudební akademie - ISAM v Ochsenhausen (SRN). Jeho nahrávka improvizací z katedrály v Mexico City byla v roce 2018 oceněna na Musicwebu jako nahrávka roku a ve Fono-fóru jako CD roku. Jako skladateli byla díla Jürgena Essla provedena mnohými z předních sborů a orchestrů po celém světě. Nejznámější jsou jeho moteta a oratorium, které byly provedeny sbory Darmstädter Kantorei, Würzburger Domchor a Regensburger Domspatzen. V roce 2003 byl oceněn ve skladatelské soutěži chrámové hudby v Bádensku-Württembersku, v roce 2024 obdržel cenu Jana Václava Stamice.
Čtvrtý koncert bude patřit Kateřině Málkové, která 9. června v 19:00 zahraje v plzeňské katedrále sv. Bartoloměje skladby Johanna Sebastiana Bacha, Bedřicha Antonína Wiedermanna a Ference Liszta.
Kateřina Málková se narodila ve Znojmě. Své první hudební vzdělání získala na základní umělecké škole v Hrušovanech nad Jevišovkou. V roce 1998 nastoupila na konzervatoř v Brně do třídy Petra Kolaře, kde v roce 2004 ukončila studium závěrečným koncertem v Besedním domě. V tomto roce byla přijata na Akademii múzických umění v Praze do třídy doc. Jaroslava Tůmy. U něj úspěšně absolvovala bakalářským koncertem a v následujícím roce 2008 odjela na roční zahraniční stáž do Německa na Musikhochschule v Lübecku, kde studovala u prof. Arvida Gasta. Zde vystoupila na několika koncertech – např. v St. Jakobikirche, v Dómu atd. V roce 2010 ukončila studium magisterským koncertem na HAMU v rámci cyklu koncertů „Ti nejlepší“ se Severočeskou filharmonií Teplice varhanním koncertem F. Poulenca. V rámci školy účinkovala například na Minifestivalu Kabeláče a Messiaena, na koncertech soudobé hudby katedry skladby a podobně. Během studií se zúčastnila řady mistrovských kurzů významných varhanních osobností, jako jsou například Marie Claire Alain, Luigi Ferdinando Tagliavini, Andreas Schröder, Jon Laukvik, Martin Sander, Martin Schmeding, Slawomir Kaminski, Matthias Maierhoffer, Pier Damiano Perettia a Gustav Leonhardt.
V současné době se věnuje sólové hře, vystoupila na festivalech, např. na Mezinárodním hudebním festivalu Eduarda Nápravníka, Brněnském varhanním festivalu, Podblanickém podzimu, Štětském varhanním podzimu, Sukově hudebním Štiříně, Kláštery Český Krumlov aj. Na Slovensku hrála u příležitosti Evropského varhanního festivalu v Kremnici. Kateřina Málková koncertovala v Německu, Rakousku, Švýcarsku, Lotyšsku a Litvě. Spolupracuje s různými českými orchestry včetně ČNSO Český národní symfonický orchestr, Severočeská filharmonie, orchestr Atlantis, Collegium magistrorum Mikulov, nebo Filharmonie Bohuslava Martinů. Velmi aktivně se zabývá vzděláváním dětí v oblasti hudby, učí hru na klavír a varhany. S houslistkou Alexeyem Aslamasem vypracovala hudební přednášky pro ZŠ a ZUŠ, věnující se klasické hudbě a moderní současné hudbě. Vždy touží propagovat varhanní hudbu, proto uspořádala v létě 2016 a 2017 sérii koncertů v zámecké kapli v Lednici na Moravě a od roku 2016 pravidelně organizuje adventní a tříkrálové koncerty s pěveckým sborem a orchestrem na jižní Moravě. V roce 2020 vystoupila jako sólistka se Sedunum String Orchestra na koncertech ve Švýcarsku. Je zakladatelkou nově vzniklého mezinárodní hudebního festivalu Silberbauerovo hudební Podyjí na jižní Moravě a Dolním Rakousku.
Koncert v Korandově sboru (Anglické nábřeží 13):
Osmnáctý ročník Plzeňského varhanního festivalu uzavře v pondělí 23. června v 19:00 v kostele Korandova sboru ČCE Jiřina Dvořáková-Marešová, která bude hrát na varhany, a Jan Adamus na hoboj a anglický roh. Zazní skladby Georga Philippa Telemanna, Maxe Regera, Arcangela Corelliho, Césara Francka, Jana Ladislava Dusíka, Louise Vierna, Roberta Schumanna, Jehana Allaina, Antonína Dvořáka a Vincenza Belliniho.
Jiřina Dvořáková Marešová patří mezi nejzajímavější osobnosti mladé varhanní generace. Vystudovala hru na varhany na Konzervatoři v Praze ve třídě Josefa Popelky a Hudební fakultu Akademie múzických umění v Praze pod vedením doc. Jaroslava Tůmy. Svá studia si rozšířila na Hochschule für Musik und Theater Hamburg ve třídě prof. Wolfganga Zerera a také doktorským studiem na Hudební fakultě AMU v Praze disertační prací s tématem Teoretické základy varhanní interpretace. Zde také nyní pedagogicky působí. Od roku 2015 je také pedagogem na katedře hudební výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Během svých studií se účastnila mnoha zahraničních mistrovských kurzů (Německo, Francie, Rakousko, Polsko), zaměřených na stylovou interpretaci staré hudby a varhanní improvizaci. Ačkoli vždy upřednostňovala spíše umělecké než soutěžní aktivity, v roce 2004 se stala jako jediná dívka finalistkou Mezinárodní soutěže ve varhanní improvizaci v rakouském Schläglu a v roce 2006 semifinalistkou mezinárodní interpretační soutěže Pražské jaro.
Vystupuje na mnoha mezinárodních hudebních festivalech (Smetanova Litomyšl, Teatrum Kuks, Festival barokních umění Český Krumlov, Český varhanní festival, Orlicko-kladský varhanní festival, Varhany znějící apod.). Je také vyhledávaným komorním hráčem. Spolupracuje s vynikajícími sólisty (např. I. Troupová, V. Veverka) a příležitostně s významnými hudebními tělesy (Hof-Musici, Praga Camerata, Ensemble Lucis, Collegium Marianum, Musica Florea, SOČR, ad.). Nahrává pro Český rozhlas v rámci projektu Historické varhany Čech a Moravy.
V současné době se kromě interpretace věnuje především volné varhanní improvizaci. Účastní se společných uměleckých projektů s divadelními soubory (např. Národní divadlo, Švandovo divadlo a další), tanečníky (+420 people, historické tance), výtvarníky a soudobými hudebními tvůrci. Má za sebou mnoho zvukových snímků a přes desítku vlastních CD se sólovou, komorní i autorskou hudbou.
Jan Adamus (*1951) patří k významným osobnostem současné klasické hudby. Jeho činnost směřuje od hry na hoboj, přes dirigování až k hudební vědě. V roce 1977 zazářil v soutěži Pražského jara, kde obdržel první cenu ve hře na hoboj. Prvenství v této soutěži mu otevřelo cestu na významná evropská i světová pódia. Koncertoval například v Salzburgu (Festspielhaus), v Mnichově (Am Gasteig), v Norimberku (Meistersingerhalle), ve Španělsku, na Kubě, ve Spojených arabských Emirátech atd. Spolupracoval s významnými umělci např. s Josefem Sukem, Jiřím Bělohlávkem, Pavlem Šporclem a dalšími. S Josefem Sukem natočil vůbec první CD v tehdejším Československu. Je prvním hobojistou, který u nás začal využívat techniku tzv. věčného dechu, která umožňuje současně se nadechnout i vydechnout. To umožňuje hrát dlouhé pasáže, a to bez přerušení. Zajímavostí je, že natočil znělku k seriálu Nemocnice na kraji města.
Plzeňský varhanní festival je ojedinělým a originálním projektem. Je atraktivní nejen tím, že jeho umělecká úroveň je mimořádná – jsou zváni zkušení a renomovaní interpreti varhanní hudby, ale i tím, že přináší komplexní programový celek. Varhanní koncerty jsou doplněny mluveným slovem. Další složkou je i výstava o varhanách, která je nainstalována v katedrále sv. Bartoloměje.
Připraven je také program o varhanách pro školy v Korandově sboru.
V sobotu 31. května v 10:00 se uskuteční exkurze u katedrálních varhan v katedrále sv. Bartoloměje, odborný výklad zajistí M. Mu Aleš Nosek).
Plzeňský varhanní festival 2025 navazuje na sedmnáct předcházejících úspěšných ročníků, které se konaly za podpory města Plzně a Plzeňského kraje a posluchači i hudební kritici je přijali s nadšením, návštěvníci těchto akcí požadovali pokračování v dalších letech. Obecně zájem o koncerty varhanní a duchovní hudby v Plzni stále roste...
Pořadatelem je Biskupství plzeňské a obecně prospěšná společnost Ars Christiana o. p. s., která má za cíl vzdělávání v oblasti kultury spojené s křesťanstvím, péči o uchování kulturních statků včetně poskytování pomoci nebo spolupráci při péči o památky vzniklé ve spojitosti s křesťanstvím (v návaznosti na předchozí činnost Sdružení přátel varhan). Dále pořádá různé koncerty a přednášky (Plzeňský varhanní festival, Adventní půlhodinky, hudební nešpory…), benefiční koncerty na podporu generální opravy varhan u františkánů v Plzni, výuku a vedení gregoriánského chorálu.
Plzeňský varhanní festival 2025 se koná pod záštitou ministra kultury.
Program přehledně:
Katedrála sv. Bartoloměje
28. 4. 19:00 Erwin Wiersinga (NL) – program: J. Klička, F. Mendelssohn-Bartholdy, B. Matter, C. Franck, M. Ravel, J. Alain, T. Escaiche
12. 5. 19:00 Roberto Bonetto (I) – program: F. Geminiani, A. Vivaldi, J. S. Bach, H. Villa-Lobos, H. Dallier, G. Pierné, A. Kalējs, M. Dupré
26. 5. 19:00 Jürgen Essl – program: J. S. Bach, F. Liszt a J. Essl
31. 5. 10:00 Exkurze u katedrálních varhan – odborný výklad M. Mu Aleš Nosek
9. 6. 19:00 Kateřina Málková – program: J. S. Bach, B. A. Wiedermann, F. Liszt
Korandův sbor
23. 6. 19:00 Jiřina Marešová – koncert, hoboj, anglický roh: Jan Adamus, program: G. P. Telemann, M. Reger, A. Corelli, C. Franck, J. L. Dusík, L. Vierne, R. Schumann, J. Allain, A. Dvořák, V. Bellini