Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začne příští měsíc s bouráním komplexu tří vybydlených pavlačových domů v Jateční ulici v Plzni, do nichž dříve město stěhovalo problémové nájemníky. Domy v Jateční, mezi pivovarem a teplárnou, jsou už několik let vystěhované, vstupy i okna zazděné a zabedněné. Ustoupí stavbě východního obchvatu Plzně za více než deset miliard korun, která má stát do roku 2032. ŘSD vypíše tento měsíc výběrové řízení na dodavatele demoličních prací, řekl ředitel plzeňské oblasti ŘSD Miroslav Blabol.
"A chtěli bychom v průběhu listopadu uzavřít smlouvu a začít a na jaře to dokončit," uvedl. Půjde o zakázku zhruba za 50 milionů Kč. Kvůli finanční náročnosti je demolice, na níž už je vydán výměr, rozdělená do dvou etap - na podzim a jaro. Jde o tři bytové domy, bývalou školku a výrobnu knedlíků, tedy celý blok v ulicích Jateční, Doubravecká a Duchcovská, domy jsou už dlouho prázdné.
"Poslední člověk odtud odcházel v roce 2021. Všichni se přestěhovali do městských bytů," řekl starosta obvodu Plzeň 4 Tomáš Soukup (ANO). Objekty opakovaně kontrolují strážníci, aby tam nepobývali lidé bez domova, kteří se v okolí často vyskytují.
Podle Blabola je východní obchvat rozdělený na dvě stavby. Na jižní část Jasmínová - Jateční bude mít ŘSD územní rozhodnutí v první polovině příštího roku. Na severní etapu od Rokycanské po ulici Na Roudné (kam spadají domy na Jateční) chce letos ŘSD vypsat se Správou železnic společný projekt na silniční a drážní část. Dokumentace se bude zpracovávat během příštího roku. "A v roce 2026 by se to začalo připravovat pro společné územní a stavební řízení a vydání společného povolení," uvedl.
Severní etapa obchvatu má stát 4,9 miliardy Kč bez DPH. Jižní tříkilometrová etapa, která je náročnější na majetkoprávní přípravu, zhruba 5,5 miliardy Kč. "S realizací obou staveb se počítá kolem roku 2030," uvedl Blabol.
V místech dnešní křižovatky Rokycanská - Jateční vznikne podle Soukupa estakáda a rozšíří se podjezd pod tratí. "Nad křižovatkou U Stavebních strojů uděláme most na čtyřpruhovou komunikaci, přejdeme tu stávající silnici, a v dolní úrovni křižovatka zůstane jako je teď," řekl Blabol. Podjezd pod železnicí směrem k Jateční ulici se bude muset rozšířit, aby se tam vešla nová čtyřpruhová silnice. Obchvat pak dál povede za kovošrotem podél trati. Žádné jiné budovy už se bourat nebudou. "ŘSD s námi dobře komunikuje, můžeme ještě do projektu obchvatu doplňovat třeba propojky pro cyklisty," dodal Soukup.
čtk