Světovou premiéru baletu Ferdinanda a Filipíny chystá Divadlo J. K. Tyla v Plzni. Historický příběh zakázané lásky Filipíny Welserové a Ferdinanda II. Tyrolského zpracoval pro německý choreograf Dustin Klein. Jako Ferdinand se představí v alternaci Richard Ševčík a Giacomo Mori, krásnou a vzdělanou Filipínu ztvární Sara Aurora Antikainen nebo Luisa Dawn Isenring. Diváci se ale mohou těšit i na další známé tváře – Jarmilu Hruškociovou, Mami Mołoniewicz, Afroditu Vasilakopoulou, Androniku Tarkošovou, Karla Audyho, Gaëtana Pirese či Justina Rimkeho. Světová premiéra se odehraje 11. března na Nové scéně.
Ferdinand II. Tyrolský byl druhorozený syn římskoněmeckého krále, římského císaře, českého a uherského krále Ferdinanda I. a Anny Jagellonské. Narodil se v roce 1529 a svou osudovou lásku potkal zřejmě už v devatenácti letech. Jednalo se o půvabnou, inteligentní Filipínu Welserovou pocházející z velmi zámožné rodiny. Jejich první letmé setkání proběhlo v Augšpurku, druhé na plese v Plzni. Přestože Filipína nebyla svému vyvolenému rovna rodem a manželství nepřicházelo v úvahu, jejich vztah vyvrcholil utajeným sňatkem, o kterém zprvu nevěděl ani jeho otec.
„Tento příběh není všeobecně známý, a proto mi příprava zabrala poměrně hodně času. Intenzivně jsem sbíral materiály, hodně četl, hledal stěžejní postavy a důležité momenty, aby moje nejnovější dílo bylo zajímavé pro mne i tanečníky a současně atraktivní i pro diváky. Inscenace je založena na historických skutečnostech, které kombinuji se svou interpretací postav, jejich chováním a jednáním v daných situacích, které se reálně odehrály,“ vysvětluje choreograf Dustin Klein, který v době covidu opustil post sólisty mnichovského baletu a začal se naplno věnovat choreografii.
V případě Ferdinanda a Filipíny Klein vytvořil kromě libreta, režie a choreografie také návrh scény. „Když pracuji i na scénografii, mohu detailně a důmyslně propojit své nápady a zrealizovat svůj záměr. V mé hlavě se prolnou dva světy – optický i významový,“ vysvětluje Klein. Náročným úkolem byla podle jeho slov příprava textu pro činoherní roli a její začlenění do celkové koncepce. "S tím mi pomohl Felix von Bredow. Další z mých stálých spolupracovníků Simon Lovermann propojil svou hudbu s hudbou renomovaných skladatelů a vytvořil jedinečné hudební aranžmá. Stejně tak i koncepce kostýmní výtvarnice Louise Flanagan je založena na propojení starobylého a novodobého. Naše verze příběhu nabídne pohybový slovník současného tance a moderní podobu vyprávění, vedle těchto novodobých elementů představí i řadu historických prvků, dobových obrazů a textů. Věřím, že tato směs starého a nového zaujme diváky. Rád bych jim nabídl inscenaci moderní doby, divadlo roku 2023 a ne muzejní kousek zašlé historie," dodal Klein.