Westmedia

Silničáři Plzeňského kraje jsou na zimu připraveni. Nejnáročnější na údržbu je Klatovsko


Silničáři v Plzeňském kraji předpokládají, že na nadcházející zimní údržbu silnic vydají zhruba stejně peněz jako v minulé sezoně, která je stála téměř 270 milionů Kč. Od 1. listopadu je v provozu nonstop dispečink, a to do 31. března. Pohotovost řidičů ve třech směnách začne až před nahlášenými mrazy nebo sněžením. Posypových materiálů jsou plné sklady, techniky je o něco víc než loni, řekl provozní ředitel krajské správy a údržby silnic (SÚS) Radek Šíma.

SÚS obsluhuje 4601 kilometrů krajských komunikací druhé a třetí třídy a 964 mostů. Do roku 2025 udržuje také 420 kilometrů silnic první třídy ve správě Ředitelství silnic a dálnic a zúčastní se tendru na dalších šest let.

Silničáři mají ve skladech přes 25.000 tun soli a 15.000 tun kamenné drti. "Aktuální zásoby jsou v maximální výši kapacity," uvedl Šíma. Podle hlavního dispečera SÚS Daniela Žižky se v zimě sůl dokupuje, protože SÚS nemá dostatečně velké sklady. Kamenivo, které se používá na pětinu silnic, hlavně na Šumavě a v Českém lese, většinou vystačí.

SÚS má pro letošní zimu včetně záloh 123 sypačů, 51 traktorů, 47 nakladačů a 15 manipulátorů, mírně více techniky než v minulých letech. "K tomu máme přes 70 zasmluvněných traktorů s radlicí, většinou jde o soukromé zemědělce, na výpomoc v kalamitních stavech po celém území kraje," řekl ředitel. SÚS letos nakoupila novou techniku za 65 milionů korun, zhruba za stejnou částku jako loni. Jde hlavně o tři osmnáctitunové sypače, kontejnerový nákladní vůz, čtyři dodávky a pneumatikový válec.

V nepřetržité pohotovosti bude letos 350 řidičů na tři směny a 50 dispečerů na šesti pracovištích v Rokycanech, Kralovicích, Tachově, Domažlicích, Klatovech a Přešticích. SÚS má okruhy personálně zabezpečené, mírný podstav je na střediscích na jihu Plzeňska, Tachovsku a v Sušici. Zhruba od poloviny prosince jí vypomáhají už několik let desítky řidičů kamionů, kteří mají zimní přestávku.

Kraj je rozdělený na 103 okruhů. Na každý připadá jeden sypač a tři řidiči pro nepřetržitý provoz. Nasmlouvané traktory s radlicí pomáhají na kratších úsecích, když hodně sněží. Čtyři pětiny úseků ošetřuje SÚS chemickým posypem, zbytek drtí a jeden na Rokycansku pluhuje. Nejnáročnější na údržbu je podle Žižky Klatovsko, kde je ve vyšších polohách 1066 kilometrů silnic. "Hlavně Šumava. Třeba na silnici II/190 z Hartmanic na Gerlovu huť a Železnou Rudu se jezdí skoro denně kvůli pendlerům, kteří dojíždějí za prací do Německa," uvedl. Neudržovaných úseků bude v zimě 140 kilometrů, hlavně na silnicích třetí třídy.

Podle Žižky loni v regionu poprvé nasněžilo 11. listopadu a na konci měsíce byla přes víkend sněhová kalamita a první prosincový víkend ledovka. "Začíná to být o krátkodobých extrémech, které jsou dost náročné. Předminulou zimu si nepamatuji, že by byly tak časté," uvedl Žižka. I když počátkem letošního roku už se začalo oteplovat, silničáři kvůli extrémním výkyvům vysypali stejně soli jako v zimách, kdy bylo sněhu více a držel déle.

čtk

Sdílet:

Více od Marie Osvaldová