Plzeň vybaví do dvou let všech 100 křižovatek systémem dynamického řízení dopravy. Budou samy reagovat na aktuální hustotu dopravy. Náklady budou zhruba 100 milionů Kč. Informoval o tom ředitel Správy informačních technologií města Plzně Luděk Šantora.
"Všechny křižovatky budou mít takzvaný CITS (inteligentní dopravní systém), což jim umožní řídit dopravu podle toho, co se tam v ten moment děje, ne podle kalendářního plánu," řekl Šantora.
Když bude třeba na některém rameni fronta, tak tam díky kameře nebo senzorům dokážou semafory "prodloužit zelenou". "Doprava je pak plynulejší, aniž bychom stavěli další pruhy, dá se tam řešit inteligentní preference městské hromadné dopravy," uvedl ředitel. Technologie budou pomáhat veřejné i individuální dopravě. "Málokdo už tady vybuduje další silnice nebo pruhy, musely by se bourat domy, což asi nepůjde. Správnou cestou je optimalizace provozu a vymačkat z technologií vše, co jde," řekl.
Všechny křižovatky by měly být podle Šantory vybaveny do dvou let. "Potřebujeme na nich mít takzvanou Road Site Unit (silniční telekomunikační prvek k přenosu dat mezi objekty provozu a inteligentním dopravním systémem), což je vlastně 'krabice' u křižovatky, která si povídá s centrální ústřednou. A umí upravit chování křižovatky," uvedl ředitel. Dnes se doprava řídí podle kalendářního plánu, tedy podle měsíců v roce, dnů v týdnu i hodin. "Ale může být někde bouračka, cokoliv, a doprava se změní. Takže ta jednotka společně s čidly nebo kamerami, vyhodnotí, že je někde výrazně větší fronta aut a upraví chování křižovatky. Provede to sama ve spolupráci s centrální ústřednou, nezasahují do toho lidé," řekl. Vozy Integrovaného záchranného systému budou mít přes všechny křižovatky prioritní průjezd.
Systém už si Plzeň otestovala před třemi lety v době výstavby polygonu pro autonomní tramvaj. Město už systém instalovalo před dvěma lety na kaskádě devíti křižovatek v městské části Bolevec od křižovatky alej Svobody po výpadovku na Třemošnou a Most. "Testoval se a běží, ale je to jen malá část. To, co se tam 'uleví' řidiči, že jede plynuleji, tak si zase na desáté křižovatce 'odčeká', protože se trefí do standardního řízení," uvedl Šantora. Instalace tam tehdy přišla na devět milionů korun.
"Dnes má správa veřejného statku v programu ITI (financovaného z evropských fondů) peníze na dostrojení zbylých křižovatek. Investice do 98 křižovatek si vyžádá asi 100 milionů Kč. Teď se schvaluje dotace, čerpat bychom měli už letos," uvedl Šantora. Veškeré instalace mají být hotové do roku 2027. Investice souvisí také s převodem křižovatek na optickou síť, aby s nimi město mohlo komunikovat.
čtk