České dráhy (ČD) začnou od poloviny příštího roku jezdit na Plzeňsku s novými motorovými vlaky od polské firmy PESA. Cestující budou vozit na tratích Plzeň - Žihle, Rokycany - Nezvěstice, Plzeň - Radnice, Plzeň - Bezdružice, Nýřany - Heřmanova Huť a dále šumavskou trasu Klatovy - Železná Ruda. Všech deset dvouvozových jednotek, nazvaných RegioFox, tam začne jezdit do konce příštího roku.
Nové jednotky jsou podobné těm, které jsou dnes nasazovány na trati Plzeň – Domažlice (RegioShark), nicméně budou vývojově mladší, a tudíž komfortnější. Všechna vozidla budou provedena v grafickém designu Plzeňského kraje. „Cestující se mohou těšit na moderní vlaky s více než 100 místy k sezení. Zejména v letních měsících ocení klimatizaci a někteří též připojení na internet pomocí wi-fi. Zejména maminky s kočárky, senioři a handicapované osoby pak částečně nízkopodlažní provedení těchto vozidel, které umožní snadný nástup. Komfortní bude i přeprava cyklistů," uvedl náměstek hejtmana pro oblast dopravy Pavel Čížek.
Podle člena představenstva a náměstka generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu Jiřího Ješety bude vlak vybaven nejmodernějšími nízkoemisními motory Rolls-Royce splňujícími emisní limity Stage V, které kromě klasické nafty umí jezdit i na biopalivo HVO. "Jednotky budou vybaveny také sčítacím systémem cestujících, který nám a objednatelům dopravy poskytne lepší přehled o vytížení jednotlivých spojů. O bezpečnost cestujících se postará evropský zabezpečovač ETCS nebo vnitřní i vnější kamerový systém, kterými budou tyto nové vlaky také vybaveny,“ doplnil.
V průběhu roku 2024 začnou zajišťovat na výše zmíněných tratích tato vozidla většinu spojů. První nová vozidla budou nasazena v létě 2024. Nákupem nových vlaků však modernizace vozového parku zcela neskončí – od prosince 2026 bude na spoje, kde ještě budou v provozu starší motorové vozy, nasazeno 7 jednotek RegioShark, které cestující znají z tratě Plzeň – Domažlice. Tato vozidla však přirozeně projdou před jejich nasazením na celek Plzeňsko rekonstrukcí interiéru, a tak jejich kvalita bude srovnatelná s desítkou nových vozidel.
Pro Plzeňský kraj jsou důležité nejen tratě u Plzně, ale též v oblasti Českého lesa. Jedná se konkrétně o tratě z Domažlic do Tachova a ze Staňkova do Poběžovic. „I zde se chystá postupná obnova vozového parku a nebudou zde dále používány staré motorové vozy ze 70. a 80. let 20. století,“ podotkl Čížek. Od prosince 2023 zde budou provozovány výhradně motorové jednotky Regionova, které oproti stávajícímu stavu projdou rozsáhlou modernizací a budou provedeny také v barvách Plzeňského kraje. Cestující se nově mohou těšit na zásuvky a wi-fi i v těchto vozidlech. Nejpozději v roce 2028 budou však jednotky Regionova nahrazeny modernějšími motorovými vozy RS1 Stadler, které budou mít lepší jízdní vlastnosti a dále zvýší komfort cestování v oblasti Českého lesa.