Velmi frekventovaná silnice z Horšovského Týna do Domažlic se řidičům otevře po tříměsíční uzavírce v pondělí. Desetikilometrová cesta slouží i jako zkratka při cestě po hlavním tahu z Plzně na Německo. Její oprava, jejíž náklady spočítal projektant na 100 milionů korun, se díky konkurenci soutěžitelů snížila na méně než polovinu. V pondělí se silnice otevře celá v obou směrech, ale ještě v režimu stavby, řekl náměstek Správy a údržby silnic Plzeňského kraje Martin Vít.
"Zahájíme provoz, ještě tam budou nějaké dokončovací práce s lokálními omezeními. Oficiální spuštění bude ve druhé polovině září, smlouva s dodavatelem je do konce září," uvedl. V celém úseku je nový povrch.
Silnice II/193, po níž nesmějí jezdit vozy s váhou nad 3,5 tuny, je jednou z nejvytíženějších krajských silnic druhé třídy. Jezdí po ní asi 8000 vozů denně. Pokud dnes chtějí řidiči jet z Plzně do Domažlic po silnici první třídy I/26, musí projet Horšovský Týn až na křižovatku u Draženova, a najedou tak oproti opravené zkratce na Blížejov a Háje o šest kilometrů navíc.
"Silnice je hodně využívaná, jde o hlavní spojnici obou měst," uvedl hejtman Rudolf Špoták (Piráti), který je z Domažlic. Oprava tam podle něj určitě bezpečnost dopravy zvýší. "Jednoznačně ji vítáme. Minimum řidičů, kteří směřují od nás do Domažlic, jede po silnici první třídy na Draženov, místní téměř vůbec," řekl starosta Horšovského Týna Josef Holeček (Pro město, ODS). Problémem je ale podle něj to, že po úzké zkratce jezdí někteří řidiči velmi neohleduplně, často středem vozovky.
"Opravená silnice zkvalitní dopravu, ale v zásadě nám nepomůže, protože se nerozšířila. Mým přáním je, aby byla širší, protože když se tam vyhýbají autobusy, tak je to nepříjemné. A hlavně je to desetikilometrový úsek, který nevede žádnou obcí, což je velká výhoda," řekl domažlický starosta Stanislav Antoš (KDU-ČSL). Podle Víta se silnice nemohla rozšířit, protože se kraji nepodařilo získat všechny okolní pozemky.
"Kdyby se ještě z Horšovského Týna narovnala silnice přes Borovici, Malahov a Zhoř ke Kladrubům, tak by se napojila na dálnici D5, a to by pomohlo ještě víc," řekl Antoš. Do Plzně by to sice byla na počet kilometrů delší cesta, ale pokud je na hlavním tahu I/26 z Domažlic do Plzně silný provoz nebo se její úseky opravují, což je velmi časté, tak by byla doprava z Domažlic do Plzně rychlejší. Další výhodou této trasy by bylo, že vede malým počtem obcí, takže by stačily obchvaty tří vesnic, řekl.
Pro Horšovský Týn je podle hejtmana nejzásadnější obchvat, který plánuje státní Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) do roku 2035. "Cestu do Domažlic po hlavním tahu I/26 by také zkrátil," uvedl. ŘSD dále plánuje obchvat Domažlic, ale zatím na něm podle Antoše nepracuje. "Když můžeme, tak tam vykupujeme pozemky, abychom pak měli na směny," řekl. Obchvat je v krajském územním plánu i v plánech ŘSD. Podle Antoše je pro vyčlenění peněz na obchvat důležité, aby vycházela jeho ekonomika, která se posuzuje podle počtu tranzitujících vozidel. "V Domažlicích ale většina aut z nějakého důvodu zastaví. Není to jako v jiných obcích, kde není co hledat, a řidiči je po obchvatu míjejí," dodal.
čtk