Přímo pro Divadlo J. K. Tyla vznikla nová opera s názvem Faraonova kletba aneb Vykradená opera o vykradené hrobce. Její premiéru mohou diváci navsti v sobotu 8. března na Malé scéně DJKT.
Co opera jako žánr snese? A jak by vypadala opera o vykradení hrobky faraona Tutanchamona? Je možné v tomto příběhu hledat komiku? Na tyto otázky a další otázky se autoři Faraonovy kletby pokoušejí najít odpověď ve formě komorní operní parodie psané pro Plzeň.
Jak už název napovídá, diváci se mohou těšit na satirický titul, který se nebude brát příliš vážně – děj opery slibuje dobrodružnou výpravu do Tutanchamonovy hrobky, zběsilou honičku, zaříkávání hadů i černý humor. Za tímto originálním kusem stojí mladá autorská dvojice – skladatel Vojtěch Frank a libretista Jakub Hojka. Jevištní podobu vytvořil vyhledávaný slovinský režisér Rocc, hudebně dílo nastudoval šéf souboru opery Jiří Petrdlík. Světová premiéra je naplánována na 8. března od 19:00 na Malé scéně, první reprízy se odehrají 22. března a 3. května.
„Divadlo J. K. Tyla pravidelně uvádí původní operní tvorbu, tentokráte nás čeká dobrodružná a humorně pojatá operní parodie Faraonova kletba, napsaná mladými autory přímo pro plzeňské divadlo. Příběh Vykradené opery o vykradené hrobce bude jednou z těch inscenací, která svým zajímavým a neobvyklým pojetím přitáhne pozornost mladého publika k současnému opernímu žánru,“ uvedla Eliška Bartáková, radní města Plzně pro oblast kultury a památkové péče.
Děj opery kombinuje příběh objevu Tutanchamonovy hrobky s osudy operního souboru a jeho členů. „Je tam šest mordů hlavních postav, mnoho dalších smrtí vedlejších figurek a nespočet mordů za scénou,“ odhalil Jakub Hojka. Autoři divákům doporučují, aby si před představením pustili opery Verdiho, Smetany, muzikál Spamalot nebo Lvího krále, protože Faraonova kletba obsahuje mnoho odkazů na klasickou i populární kulturu.
Skladatel Vojtěch Frank popisal hudební složku opery jako kombinaci velkooperního stylu s prvky kabaretu, operety a dokonce folkloru. „Humor se dá do hudby promítnout pomocí hry s citacemi, stylizací a instrumentací. Třeba dojemný zpěv doprovázený tubou ve forte může vyvolat komický efekt,“ vysvětlil Vojtěch Frank a dodal, že orchestr bude komorní, o jedenácti členech, přičemž ale slibuje pestrou zvukovou paletu.
„Mou velkou zálibou je současná opera a po seznámení s libretem a hudbou musím autorům vysmeknout velkou poklonu. Vytvořili dílo nesmírně vtipné, zároveň ale nesoucí hluboké myšlenky o poselství lidské existence. Navíc autoři ukázali, že si při vší vášni a respektu k opernímu žánru umí sami ze sebe udělat legraci, což považuji za nesmírně důležité – nebrat se moc vážně,“ komentoval novou operu režisér Rocc a dále vyzdvihl, že dílo vzniklo přímo pro plzeňskou operu: „Autoři měli od začátku jasnou představu, kdo bude zpívat jakou roli. Máme skvěle sólistické obsazení – výborné umělce a krásné lidi!“ V hlavních a řadě dalších rolí se objeví Jakub Hliněnský, David Cizner, Jevhen Šokalo, Radka Sehnoutková, Jana Foff Tetourová, Ivana Klimentová, Ivana Šaková, Miro Bartoš a Jana Piorecká. Toto je druhá Roccova spolupráce s operou DJKT, na začátku roku 2024 nastudoval ve Velkém divadle Mozartovu korunovační operu La clemenza di Tito.
S prací mladých autorů se plzeňští diváci mohli seznámit v roce 2021, kdy byl na Malé scéně uveden muzikál Otřást vesmírem, který se v prvním ročníku soutěžního projektu INTRO umístil na třetím místě. „Rád bych na Faraonovu kletbu pozval i fanoušky tohoto muzikálu, protože jedna z árií v podání Radky Sehnoutkové je jistě velmi potěší,“ dodal s úsměvem Vojtěch Frank.
Uvedením Faraonovy kletby pokračuje Divadlo J. K. Tyla ve svém příslibu podporovat původní operní tvorbu. V posledních letech se jednalo o opery Quo vadis (2022) Sylvie Bodorové, Broučci (2019) Jana Jiráska, Jakub Jan Ryba (2017) Miroslava Kubičky, které byly napsány pro DJKT, nebo nastudování opery Jsem kněžna bláznů (2024) Lenky Noty.