Systém vývozu odpadkových košů v Plzni se razantně změní. Zatímco až dosud je vyvážela Čistá Plzeň podle předem stanovené frekvence bez ohledu na to, zda byly či nebyly plné, nově začnou po lokalitách rotovat svozová vozidla. Ta budou vykonávat práci dle aktuální potřeby v rozsahu celé směny, tedy každý pracovní den po dobu 8,5 hodiny, v nejužším centru pak ve všední den i o víkendech ve dvou směnách. Místo zhruba 104 tisíc výsypů košů za kvartál ze všech 2444 nádob na území Plzně, jich městská firma vysype odhadem 218 tisíc. Cílem jezvýšit čistotu ve městě a zajistit, aby koše nepřetékaly.
„Jsem přesvědčen, že zdvojnásobení počtu výsypů prostě občané uvidí a budou spokojeni. Nově totiž budou malá svozová vozidla v dané oblasti každý den, budou po trase rotovat a při zaplnění koše nad 25 procent jej vysypou. Dokáží také pružně reagovat na různé neohlášené akce, při nichž se v místech pohybuje větší počet osob, což generuje i víc odpadu,“ přiblížil primátor Plzně Roman Zarzycký. Nový systém zahrne i okamžitý úklid kolem všech košů v okruhu dvou metrů, tedy dočišťování míst.
První náměstek primátora pro oblast technickou Pavel Bosák uvedl, že během uplynulých dvou let vzrostlo množství odpadu svezeného z odpadkových košů téměř na dvojnásobek, tedy z 567 tun na 987 tun za rok. „Proto jsme se rozhodli systém nejen optimalizovat, ale i personálně a technicky posílit. V kontextu České republiky se bude jednat o vskutku nadstandardní úroveň. Zároveň připravujeme další opatření, aby nedocházelo k odkládání odpadu z domácností do veřejných odpadkových košů, což se bohužel nyní děje,“ uvedl.
Podle ředitele Čisté Plzně Otakara Horáka mezi další výhody nové koncepce patří zkrácení času mezi výsypy, díky místní znalosti Čistá Plzeň přednostně vyřeší chronicky přetížená místa, dokáže také operativně využít vozidlo rychlé reakce při nenadálém přetížení v některé z oblastí a podobně. „Hlavním komunikačním koridorům, tedy nádobám podél linek MHD, budeme navíc věnovat zvýšenou péči s přednostním vysypáváním,“ doplnil Otakar Horák. V souvislosti se změnou firma rozšíří službu dispečinku včetně víkendů a svátků od 8:00 do 20:00 hodin. Dispečink bude sloužit pro potřeby městských obvodů, městské policie a magistrátu. Nový systém začne Čistá Plzeň zavádět od 1. října tak, aby byl kompletně funkční nejpozději do konce roku 2024. Změna si vyžádá zvýšení nákladů o zhruba 13 milionů korun.
Stávající koncept svozu košů je založen na předem dané frekvenci vývozu každého odpadkového koše a služba je zajištěna ve 4 rajonech. Rajon K0 zahrnuje širší centrum, K1 Severní Předměstí a sadový okruh, K2 Slovany a Doubravku a K3 Bory, Skvrňany a nejužší centrum.
Nová koncepce zahrnuje rozdělení města do 6 svozových oblastí. V každé bude rotovat svozové vozidlo v rozsahu 8,5 hodinové směny. Rajón K1 zahrne Severní Předměstí, K2 oblast obvodů MO2 a MO8, K3 obvod MO3 – Bory, MO6 a MO10, K4 obvod MO4 a MO1 – Bílou Horu, K 5 MO3 – Skvrňany, MO5, MO7 a MO9. V nich Čistá Plzeň zajistí svozové vozy v pracovní dny včetně svátků na 8,5hodinovou směnu. V rajónu označeném jako K0, tedy v centru, budou fungovat každý den dvě směny, a to od pondělí do neděle včetně svátků.