ZAKTV

Vedení Karlovarského kraje jednalo s ministrem dopravy, diskutovalo se o projektech v regionu


Vedení Karlovarského kraje diskutovalo o zásadních dopravních projektech v regionu s ministrem dopravy Martinem Kupkou. S ním se sešla hejtmanka Jana Mračková Vildumetzová spolu s náměstkem Martinem Hurajčíkem. Mezi hlavními tématy byla výstavba dálnice D6, modernizace silnice I/13 a financování oprav silnic druhé a třetí třídy včetně mostů.

Prvním tématem jednání byla klíčová stavba pro Karlovarský kraj, a to dálnice D6. “V březnu se začne stavět první úsek dálnice D6 na území Karlovarského kraje vedoucí z Prahy do Karlových Varů,” oznámila hejtmanka Jana Mračková Vildumetzová s tím, že stavět se má začít v úseku Knínice - Bošov. Potvrdil jí to ministr dopravy Martin Kupka. “D6 je klíčovou spojnicí mezi hlavním městem a Karlovými Vary a já děkuji všem, kteří se na projektu podílejí. Dokončení této dálnice je zásadní nejen pro zvýšení bezpečnosti provozu, ale také pro podporu podnikání a zlepšení dostupnosti našeho kraje,” uvedla hejtmanka. Ta vítá, že letos v září budou zprovozněny úseky u Hořoviček a Hořesedel ve Středočeském kraji.

Debata se vedla také o výstavbě čtyřpruhové komunikace na silnici I/13 v úseku mezi Ostrovem a Kláštercem nad Ohří. Silnice I/13 je klíčovou dopravní tepnou spojující Karlovarský a Ústecký kraj. „Vzhledem k rostoucí intenzitě dopravy, zejména nákladní, považujeme čtyřpruhové uspořádání za nezbytné a zcela zásadní,“ uvedla hejtmanka Jana Mračková Vildumetzová, která o tom jednala osobně s ministrem dopravy. Jeho rezort společně s Ředitelstvím silnic a dálnic ČR se totiž rozhodl z ekonomických důvodů upustit od čtyřproudové varianty mezi Ostrovem a Kláštercem a jít cestou třípruhového řešení. „Odmítáme střídavý třípruh v tomto úseku. Jsme si jisti, že třípruhové řešení nebude dostatečné pro zvládnutí současného a budoucího dopravního zatížení,“ řekla hejtmanka.

První náměstek pro dopravu Karlovarského kraje pak ministru Kupkovi přednesl argumenty, jaký je přínos čtyřpruhové silnice I/13: „Investice do čtyřpruhové komunikace zvýší hlavně bezpečnost silničního provozu a sníží negativní dopady dopravy na obyvatele přilehlých obcí,“ vysvětluje Hurajčík. Podle něho je proto potřeba už připravovanou EIA, tedy proces posuzování vlivů záměrů na životní prostředí, zadat na čtyřpruhový úsek. „Pokud by proces EIA nebyl od samého začátku na čtyřpruhové řešení a bude jenom na třípruhové, tak se už další pruh nikdy nebude moci vybudovat, a to je podle nás špatně,” je přesvědčen první náměstek.

„Pan ministr nám po všech našich argumentech sdělil, že prověří, jaké jsou možnosti postupu a zda je návrat ke čtyřpruhovému řešení možný a bude nás v dalších týdnech informovat,” uvedla hejtmanka Jana Mračková Vildumetzová.

Jednání s ministrem dopravy využili zástupci kraje také k apelu. Rada Karlovarského kraje totiž nedávno přijala usnesení, ve kterém vládu včetně ministra dopravy velmi důrazně vyzvala, aby všem krajům byly poskytnuty státní finanční prostředky na opravy silnic II. a III. tříd a mostů, tak jako v minulých letech. Kraje od státu, prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury, vždy obdržely čtyři miliardy korun, někdy i šest miliard, které se dělily podle počtu kilometrů v jednotlivých krajích. Nově by ale tyto peníze měly kraje obdržet v rámci rozpočtového určení daní (RUD).

Tento zákon zatím nebyl schválen v Parlamentu a nepodepsal jej prezident, a kdy se tak stane, to nevíme. My jako kraje ale musíme opravy plánovat a připravovat se již nyní, aby se mohlo s opravami hned na jaře začít. Proto jsme požádali ministra dopravy, aby by byl předešlý systém zachován a peníze na opravy silnic byly krajům poskytnuty co nejdříve,“ uvedla hejtmanka, že například v Karlovarském kraji je zhruba 1800 km silnic druhých a třetích tříd a 470 mostů.

Sdílet:

Více od Anna Raková