Středočeský kraj obnovuje železniční vozový park. Zažívá tak jednu z nejvýraznějších změn v regionální vlakové dopravě za poslední roky. Zatím ve zkušebním provozu už je na kolejích nová souprava Českých drah RegioFox. Ta bude sloužit na neelektrifikovaných tratích a nahradí tak dosluhující RegioNovy.
,,Rozdíl pozná úplně každý, nejenom v barvičkách, ale i že to je bezbariérové, klimatizované, máte tam WiFi, prostor pro kočárky, prostor pro kola a celkově ta úroveň cestování je na jiné úplně úrovni," řekl radní Středočeského kraje, Petr Borecký (STAN).
Nových souprav RegioFoxů nakoupí dopravce zatím 78 a zaplatí za ně téměř 7 miliard korun. Dosud totiž regionální středočeské tratě připomínají spíše železniční muzeum.
,,Tam najdete ještě vlaky 810 ze 70. let, pak z 90. let ty RegioNovy a z nultých let. No a my chceme, aby do roku 2026 všechny tyto vozy byly nahrazeny zánovními nebo novými vozy," doplnil Borecký.
Nové RegioFoxy teď lidé mohou potkávat na dvou tratích mezi Rakovníkem, Berounem a Rudnou. Nasazených je zatím 10 souprav. Do konce léta jich ve středních Čechách bude jezdit dalších pět. Všech 24 plánují České dráhy nasadit do 4 let a brázdit budou například i Příbramsko.
,,No a potom to budou vozy RS1 Stadler, což jsou zase nízkopodlažní jednotky, klimatizované jednotky, tak, jak je prostě standart 21. století a to bude nasazeno v průběhu těch příštích třech let," vysvětlil středočeský radní Borecký.
Během příštího roku by pak také mělo vyjet 24 nových RegioPantherů.
,,Budou jezdit na trati Ústí nad Labem - Kralupy - Praha a nebo jenom Kralupy - Praha, Litoměřice - Kralupy - Praha a potom druhá trať, na které je najdete bude Praha - Kolín - Kutná Hora," vysvětlil radní.
V příštím roce pak se pak cestující svezou i soupravami RS1.
,,To jsou vlastně takové ty lokálky jako je na Kralupy, na Velvary, potom na posázavském pacifiku a podobně," uvedl Borecký.
Středočeský kraj plánuje také vypsat železniční soutěž na komplet nové elektrické jednotky EMU 400.
,,Což laicky je o třetinu nebo o čtvrtinu větší vlak než je současný CityElephant, které budou jezdit po hlavních koridorech," dodal Borecký.
Aktuálně pak Středočeský kraj dokončuje také podpisy smluv se všemi autobusovými dopravci.
,,Ty autobusy budou klimatizované s informačními systémy, nízkopodlažní, takže pro cestující zlepšení a ještě zaplatíme o 20% méně," řekl Borecký
A to je úspora zhruba 400 milionů korun ročně, které vedení Středočeského kraje plánuje investovat do modernizace železnice.